Las Palmas går inn for å bruke elektrisk drevet superbuss

Byggingen av den nye superbusslinjen i Las Palmas, Metroguagua, er i rute, ifølge ordføreren, som sier at de ønsker seg elektrisk drevne busser med stor passasjer kapasitet.

Illustrasjonen gir en idé om hvordan superbussene vil ta seg ut i trafikkbildet i Las Palmas. Ill: Ayuntamiento de Las Palmas

Busskjøpet er imidlertid ikke bestemt ennå, så ordfører Augusto Hidalgo under en redegjøring i Las Palmas på onsdag.

Det er et ønske om å bruke en bussprototyp for tre moduler som ennå ikke eksisterer, men det er en idé som følges og det er et håp om at teknologien fins om noen få år. Denne typen busser skal være planlagt for bruk i andre store byer i fremtiden.

Satser hardt på kollektivtrafikk, sykler og fotgjengere

Hidalgo understreket at prioritering av offentlig transport, fotgjengere og syklister er den eneste løsningen for å unngå at trafikken i øyas hovedstad skal kollapse når den fortsetter å vokse.

Trafikken i Mesa y Lopez Avenyen og Luis Morote-gaten, hvor byggingen av Metroguagua-linjen pågår nå, vil bli helt forandre, hvilket vil bli synlig de neste ukene, påpeker ordføreren.

Trær blir kuttet ned i forbindelse med byggingen, men det skal lages nye grønne lunger hvor det skal plantes 1200 trær.

Slik blir Metroguagua

Metroguagua er et nytt busskonsept med egne kjørebaner og busser som skal ha avgang hvert femte minutt og ta 200 passasjerer. Linjen skal gå 17 kilometer tvers gjennom hele byen fra nord til sør og ha 20 holdeplasser.

Den skal gå fra borgen Castillo de La Luz og havneområdet i den ene enden av sentrum, forbi Santa Catalina-parken og Canteras-stranden, gjennom sentrum til hovedbusstasjonen i San Telmo, videre til bydelen Vegueta, forbi sykehuset Hospital Insular de Gran Canaria og helt til Hoya de Plata i den sørlige enden av byen.

Det blir billettautomater ved holdeplassene og lett påstigning for rullestolbrukere. Bussene får en marsjfart på 20 kilometer i timen.

Superbusslinjen skal være ferdig i 2021.