Dødelige påkjørsler av fotgjengere har steget med 35 prosent i Spania

Det siste året har antallet forgjengere som er påkjørt og drept på veier og gater i Spania økt med 35 prosent, og på landeveier og motorveier med 45 prosent.

Over 4400 fotgjengere har omkommet etter å ha blitt påkjørt i Spania de siste elleve årene, og antallet steg kraftig fra 2017 til 2018. Foto: Pixabay

Denne utviklingen bekymrer trafikkdirektoratet i Spania, DGT.

Mange av de som ble påkjørt på landeveier var over 65 år gamle, og mange av disse ble påkjørt om kvelden og brukte ikke refleks, viser en analyse DGT har utført.

Nå skal DGT se på hvilke tiltak som kan innføres for å redusere påkjørslene.

Antallet fotgjengere som ble drept i påkjørsler på alle typer veier og gater steg fra 351 i 2017 til 386 i 2018, en økning på 35 prosent.

På landeveier har dødstallene steget fra 103 til 149, hvilket er 45 prosent flere.

69 av disse dødsfallene på landeveier, 41 prosent flere, skjedde på motorveier og 80, 48 prosent flere, på konvensjonelle landeveier.

104 av 1de 49 dødsfallene skjedde i kveldsmørket, 53 på motorveier og 51 på konvensjonelle landeveier.

83 prosent av de omkomne brukte ikke refleks eller hadde reflekterende klær eller kleselementer.

58 prosent av de dødelige påkjørslene på landeveier skjedde på rette veistrekninger.

På motorvei var det flest dødsfall i aldergruppen 35-54 år. Disse utgjorde 40 av 69 omkomne.  På konvensjonelle landeveier var over halvparten av de drepte mennesker som var over 65 år gamle.

Det er høyere dødstall for fotgjengere i Spania enn i mange andre europeiske land, noe DGT tror henger sammen med mye godt vær og at spanjoler har for vane å gå turer langs veiene.

En del av påkjørslene er folk som blir påkjørt når de går ut av biler som har stoppet langs landeveier og veiarbeidere. En lovendring som er i ferd med å settes ut i livet, er at varseltrekantene som brukes ved bilulykker eller motorstopp på veiene skal erstattes av et blinkende lys som plasseres på taket av kjøretøyet.

Dette medfører at bilføreren ikke utsettes for fare for å bli påkjørt når varseltrekantene skal bæres 50 meter langs veien foran og bak kjøretøyet for å settes på plass.

Trafikkdirektoratet skal studere alle tilfeller og lage forslag til tiltak. En bevissthetskampanje som skal gjøre fotgjengere mer oppmerksomme på farene er også på tale.

4406 fotgjengere har mistet livet i trafikkulykker i Spania de siste elleve årene. 2679 av disse ulykkene skjedde på landeveier. Fram til 2013 var dødstallene fallende, men Siden 2013 har antallet steget hvert år unntatt i 2014 og 2017.

Tags