Høye hotellpriser på Kanariøyene får reisearrangører til å ta nye grep

Reiseselskapet TUI skal ha krevd at hotellprisene blir moderert, og Thomas Cook viser angivelig til at kundene ser etter alternativer på grunn av høye hotellpriser på Kanariøyene.

Radisson-hotellet i Puerto de Mogán på Gran Canaria har høy standard og er ikke blant de billigste. Foto: Canariajournalen

Ryanair, som er det største flyselskapet på Kanariøyene med 6,5 millioner persontransporter i 2018, fjernet nylig to ruter til Kanariøyene og satser i stedet sterkere på Israel.

Generaldirektøren i Ryanair, Michael O’Leary uttalte nylig til pressen at folk er lei av Kanariøyene, men modererte senere uttalelsen og påpekte at Ryanair fortsatt ser Kanariøyene som et viktig reisemål som selskapet satser på.

Héctor Gómez, generaldirektør i det spanske turismeinstituttet Turespaña, tilbakeviste O’Learys påstand om at folk er lei av Kanariøyene.

Det britiske reiseselskapet Thomas Cook går nå inn for å styrke sin egen hotelldivisjon og skal åpne 20 hoteller i 2019, hvorav seks i Spania.

Selskapet viser til en stor etterspørsel etter reiser til Tyrkia, Egypt og Tunisia fra kunder som søker alternativer til de høye hotellprisene på Kanariøyene.

TUI har angivelig nå overskuddskapasitet til Kanariøyene, skriver Preferente.com.

Antallet flyseter fra internasjonale lufthavner for sommersesongen (april-oktober) er redusert med 4,4 prosent i år, ifølge Promotur, Kanariøyenes markedsføringsorgan for turisme. For innlandsturismen er det en oppgang på 5,6 prosent, slik at nedgangen totalt er på 1,6 prosent.

Hotellprisene på Kanariøyene er på vei ned i år. For bestillinger gjort frem til utgangen av januar for perioden til og med september, er de i gjennomsnitt 3,7 prosent lavere på Gran Canaria og 5 prosent lavere på Tenerife, viser en oversikt på nettsiden Mirai.com.

Stor pågang og svært høyt belegg, og det faktum at mange hoteller er oppgradert til høyere standard de siste par årene, har bidratt til prisstigningen på Kanariøyene.

Turismemyndighetene på Kanariøyene jobber for å tiltrekke seg turister med god råd som legger igjen mer penger ved å løfte kvaliteten og utvide tilbudet, og beveger seg bort fra lavpristurismen.