14 000 forretninger er lagt ned på Kanariøyene siden 2008

Kanariøyene hadde over 50 000 små og mellomstore bedrifter før den økonomiske krisen startet. Nå er det færre enn 37 000 igjen.

Butikkene på Kanariøyene sliter tungt for tiden. Ikke bare de små, store varehus og kjeder merker også nedgangstidene. Denne butikken ligger i Vecindario på Gran Canaria. Foto: Hugo Ryvik

Omsetningen for små og mellomstore bedrifter (SMB) på Kanariøyene er redusert med 70-75 prosent på disse årene, hevder Cecapyme, den kanariske foreningen for slike bedrifter.

I 2012 alene falt omsetningen med 18 prosent, ifølge Prudencio Lorenzo, president i Cecapyme.

Kanarierne har mindre penger å rutte med

Han legger hovedskylden på tapt kjøpekraft hos kanariske familier, skriver Laprovincia.es.

I mange familier har en eller flere mistet jobben, og dermed må de stramme inn beltet.

Myndighetene gjør tingene verre

Lorenzo mener at den spanske og den kanariske regjeringen har forverret den økonomiske situasjonen for bedriftene ved å innføre nye skatter og øke andre skatter, legge på strømprisene, og fjerne julebonusen for offentlige ansatte.

Julesalget falt med ti prosent på Kanariøyene i 2012 i forhold til 2011.

Forretninger som selger husholdningsartikler sliter mest for tiden, ifølge Cecapyme. Salget av klær og sko har også falt kraftig.

Det eneste området hvor salget ikke faller er innen ny, mobil forbrukerteknologi, slik som mobiltelefoner, lesebrett og spillkonsoller.

Føler seg latt i stikken

Butikkeierne føler seg forlatt av myndighetene, som innfører tiltak for å få fart på bilsalget og landbruket, men ikke løfter en finger for detaljhandelen, sier Luis de Miguel, president for Coreco, den regionale foreningen for detaljhandel.