Kanariøyene får 1000 nye arbeidsplasser

Telefonica åpner tidlig i desember et kundetelefonsenter på Gran Canaria. Dermed får Kanariøyene 1000 sårt tiltrengte arbeidsplasser.

Telefonicas søsterselskap Emergia Canarias SL. skal drive et kundesenter i Las Palmas for å betjene de mange kundene Telefonica har på øygruppen. Foto: hugo Ryvik

I første omgang er det behov for 400 ansatte til kundesenteret. Neste år skal det ansettes 600 til.

Senteret, som skal drives av datterselskapet Emergia Canarias, skal betjene telefonselskapets kunder på øygruppen.

Telefonica har 67 prosent av mobiltelefonmarkedet og 65 prosent av bredbåndsmarkedet på Kanariøyene.

Etableres i Las Palmas

Senteret skal ligge i Las Palmas på Gran Canaria. Ved at Emergia Canarias er registrert på Kanariøyene, behøver de bare å betale fire prosent skatt.

Et offentlig kanarisk ansettelsestjeneste skal dekke 80 prosent av utdanningskostnadene for de som skal jobbe på senteret, ifølge Margarita Ramos, arbeidsminister på Kanariøyene.

Telefonica forplikter seg på sin side til å gi 80 prosent av de som blir utdannet fast ansettelse.

130 000 samtaler

Telefonselskapet har investert seks millioner euro i 2000 kvadratmeter i bygningen Edificio Basconia i Las Palmas, hvor kundesenteret skal ligge, skriver nyhetsbyrået Efe.

Det er anslått at 130 000 telefonhenvendelser vil komme hver måned til senteret.

Kostnadene for å etablere senteret er inkludert i et budsjett på 105 millioner euro som er satt av til å forbedre infrastruktur og nettverk på Kanariøyene i år, samme sum som i fjor

Mange vil ha jobb

Hittil har Telefonica fått inn 3000 resymeer fra folk som ønsker å jobbe i kundesenteret. Utvelgingsprosessen starter i morgen, 1. august.

De som velges ut skal gå gjennom en og en halv måned med opplæring. 400 studenter skal tas inn i første omgang.

Tags