I dager det ti år siden Spanair-ulykken der 154 mennesker mistet livet

20. august 2008 krasjet Spanairs flight JK5022, et-fly av typen MD-82, i bakken da det forsøkte å ta av fra Barajas-flyplassen i Madrid med reisemål Las Palmas. 

Har krasjet JK5022 den 20 august 2018. Foto: Aena

Bare 18 av de 172 menneskene om bord overlevde ulykken. 84 av de omkomne var fra Gran Canaria.

Slik skjedde ulykken

Flyet skulle etter planen ta av klokken 13.20, men en sensor ble overopphetet. Pilotene returnerte til startpunktet for å kontrollere feilen.

En mekaniker besluttet å koble bort sensoren i og med at den ikke var vesentlig for flyvning i godt vær.  

Klokken 14.23 var flyet tilbake på rullebanen, men pilotene sjekket ikke før avgang om flyets klaffer var stilt inn til å gi flyet nok løftekraft til å ta av. Det automatiske varselsystemet (TOWS) varslet ikke om at klaffene sto i feil posisjon.

På grunn av at klaffene sto i feil posisjon, fikk ikke flyet nok løftekraft under avgangen og krasjet voldsomt i bakken.

Pilotene fikk skylden

Provinsretten i Madrid konkluderte med at de to pilotene, som begge omkom, alene kunne klandres for ulykken.

En kongressundersøkelse av ulykken står imidlertid fortsatt åpen, men det har ikke vært noen straffesak ennå.

Dette var den alvorligste flyulykken i Spania de siste 25 årene, og Spanairs største ulykke med dødsfall i flyselskapets 20 år lange historie.

Etterlatte og overlevende kjemper videre

Overlevende og familie av de forulykkede er ikke fornøyd med provinsretten i Madrids konklusjon, og tok saken til den europeiske retten for menneskerettigheter, som avviste den. Nå prøver de å få til en sivilsak.

Offerforeningen for JK5022 mener at skylden ikke bare kan legges på pilotene, og at departement for offentlige arbeider og undersøkelseskommisjonen for flyulykker (CIAIAC), også bærer skyld.

De siste ti årene har foreningen forsøkt å påvirke til at det skapes nye prosedyrer for sivile flyulykker. En av de tingene de har fått til er at passasjerlistene skal foreligge senest to timer etter ulykken. Dette tok tolv timer den gangen.

En annen ting de har oppnådd er at advokater forbys å ta kontakt med ofre og etterlatte før det har gått 45 dager etter ulykken.

Foreningen har også oppnådd at en domstol i Barcelona doblet erstatningsbeløpet som ofrene ble tilkjent til 600.000 euro hver.

Varslet ikke om nødvendig systemsjekk

Produsenten av flyet, Boeing, innrømmet at de ikke hadde varslet Spanair om at det var nødvendig å sjekke at varselsystemet for avgang fungerte som det skulle foran hver avgang.

En skulptur er reist på terminal 2 på Bajaras-flyplassen til minne om ofrene. Minnesmerker er også reist på Kanariøyene, hvor det bor mange etterlatte. 

På La Puntilla, Playa de Las Canteras i Las Palmas står minnesmerket "Luces en el vací", i Ojos de Garca like ved flyplassen fins det en skulptur,  i Sonnenland sør på øya fins et minnestein, og i Las Marañuelas i Arguineguín sørvest på øya ble en plakett innviet i august i år.

18. august ble det holdt en minnekonsert i Alfredo Kraus-auditoriet i Las Palmas, og 17. august var det en markering i Maspalomas.

 I dag er det markeringer på Kanariøyene og mange andre steder i Spania.

Tags