Pilotene i ulykkesflyet kan ha vært desorienterte

Etterforskerne av flystyrten i Tamadabada nasjonalpark på Gran Canaria på mandag jobber ut ifra en hypotese om at pilotene var desorienterte, skriver Laprovincia.es.

Mørkeflyvingen skulle foregå mot klokka rundt Gran Canaria, men flyet styrte inn over land og krasjet i en bratt ravineside. Ill: Google Maps/Canariajournalen.no

Tre personer omkom da et skolefly styret mandag kveld vest på Gran Canaria.

Flyet skal ha holdt stødig kurs på 2000 fots høyde og en fart på 130 knop, og ingen ting tyder på at det forsøkte å stige eller å endre kurs for å unngå å fly rett inn i ravineveggen, ifølge kilder i etterforskningen som Laprovincia.es har vært i kontakt med.

Det er foreløpig heller ingen ting som tyder på at det kan ha vært en feil på flyet.

De omkomne er eleven Jerameel Mejias (21), den erfarne instruktøren Adonai Orihuela (31), og Geraxane Urruticoechea (35), sjefen på flyskolen Canavias på Gran Canaria.

Siste nattflyving

Flyet tok av fra flyplassen på Gran Canaria klokken 20.30 på mandag. Mejias skulle ha sin andre og siste omgang med nattflyving.

Han hadde tatt sertifikat som privatpilot ved den samme flyskolen, og tok videre opplæring for å bli kommersiell pilot.

Et av kravene er fem timer med nattflyving. Melijas tok tre av disse på søndag, og skulle ta de to siste på mandag.

Eleven satt ved spakene

Orihuela satt angivelig i passasjerstolen ved siden av Melijas, og Urruticoechea sto bak og overvåket flyvingen. Begge instruktørene skal ha hatt lang erfaring, med henholdsvis 2000 og 3000 flytimer bak seg.

Kontrolltårnet hadde senest kontakt med flyet ti minutter etter avgang, da det befant seg ved Las Palmas.

Planen skal ha vært å ta en enkel rute rundt øya i retning mot klokka, og hele tiden over havet.

Radaren viste angivelig at flyet, en Piper Pa-28 Turbo Arrow, fulgte den planlagte kursen til det var like forbi Agaete på vestkysten.

Der skal det ha endret kurs mot sør, rett inn mot Tamadabada-skogen, hvor det krasjet uten å ha endret verken kurs eller høyde. 

For å fortsette den planlagte ruten over havet, skulle det ha fløyet mot sørvest.

Mørkt område

Været skal ha vært fint, men overskyet.

Området hvor flyet styret har ingen lys som de kunne ha orientert seg etter – de nærmeste lysene er i Agaete.

Flyet har ingen taleregistrator om bord som kan gi svar på det som skjedde.

Etterforskerne bli flydd inn til krasjstedet, som ligger utilgjengelig til, med helikopter i dag.

Tags