Kanariøyene henger etter på netthandel

Innbyggerne på Kanariøyene henger etter og handler mindre i internettbutikker enn resten av Spania, viser rapporter og statistikker om elektronisk handel.

Ikke alle nettfirma leverer til Kanariøyene på grunn av det egne avgiftsregimet. Foto:Mediamodifier

Kjøpere på Kanariøyene opplever det som et problem at mange nettbutikker rett og slett ikke vil sende varer til Kanariøyene.

Dette på grunn av de spesielle moms- og tollreglene, som kan gi ekstra høye utgifter hvis kundene returnerer varene når de opplever at sluttsummen etter fortolling blir høyere enn ventet.

Problemet gjelder også kjøp fra nettbutikker som holder til i andre spanske regioner enn Kanariøyene, i og med at Kanariøyene har et eget avgiftsregime.

Rapport om e-handel

På Kanariøyene oppleves det faktum at nettbutikker ikke vil sende til regionen som et stort problem for 23 prosent av de spurte i en studie om e-handel.

Studien er presentert i en rapport fra Kanariøyenes observatorium for telekommunikasjon og informasjonssamfunn (OCTSI).

Totalt for Spania var det 11 prosent.

Flest nettkjøp fra utlandet

Over halvparten, 51,5 prosent, av e-handelen på Kanariøyene er fra nettbutikker utenfor Spania, ifølge rapporten.

For Spania totalt sett, er under en tredel, 32 prosent, av netthandelen fra andre land.

Mange kjøp under 150 euro

Tre av fire nettkjøp på Kanariøyene er på beløp under 150 euro, som er den fastsatte maksimalgrensen for å slippe å betale IGIC, Kanariøyenes momsvariant.

I 2020, det siste året som statistikkinstituttet INE har data for, ble det netthandlet for 2080,8 millioner euro.

Det vil si at cirka 1560 millioner euro av totalsummen var kjøp på under 150 euro, og dermed uten IGIC-påslag, og med forenklet tollbehandling.

IGIC er fra 3 prosent for de fleste varegruppene, og opptil til 15 prosent for varer med høyest avgift.

Drøyt halvparten handler på nett

51 prosent av den ordinære kjøpegruppen på Kanariøyene handler en til to ganger på internett i løpet av ett år.

16 prosent handler seks eller flere ganger på internett, og 7 prosent handler flere enn ti ganger.

Mange kanariere opplyser også at det er mangelfull informasjon om garantier og rettigheter ved netthandel.

Økt netthandel

Netthandelen økte med 4 prosent på Kanariøyene i det første covid-året, 2020. Summen det ble handlet for, steg med 13 prosent.

Den typiske netthandleren på Kanariøyene er under 45 år gammel, har høyere utdanning,  middels til høy inntekt, og bor i byer med 10 000-20 000 eller over 100 000 innbyggere, viser rapporten.

Disse varene handles mest:

Det de kjøpte mest av på internett, er klær og sko, som 54 prosent av netthandlerne kjøpte i 2020.

Totalt i Spania opplyste 67 prosent at de kjøpte klær og sko i nettbutikker.

35 prosent netthandlerne på Kanariøyene kjøpte matretter fra restauranter, og 39 prosent i Spania.

Husholdningsartikler ble kjøpt av 25 prosent på Kanariøyene, og 30 prosent i Spania. 

Handelsstanden vil ha bort IGIG-fritak

Handelsstanden på Kanariøyene har beregnet at e-handel kan omsette for 5,6 millioner euro per dag på Kanariøyene, og ønsker at IGIC-fritaket for beløp under 150 euro skal fjernes.

Dette fordi de mener det er urettferdig konkurranse.

Tags