Slik skal hotellene gjøres smittetrygge

CORONA-KRISEN: Spanske hotellorganisasjoner har laget et utkast til kjøreregler som skal gjøre hotellene smittetrygge nok til å ta imot gjester.

Inngangspartiet til hotell Santa Catalina i Las Palmas. Foto: Canariajournalen

Utkastet er levert til Spanias helsedepartement for gjennomgang og godkjenning, som er ventet i løpet av uken.

Fase 1 av Spanias nedtrappingsplan i fire faser for corona-tiltak starter mandag 11. mai. Da legges det opp til at hoteller kan åpnes med begrenset kapasitet og særtiltak for smittevern.

Blant tiltakene som foreslås i det nevnte utkastet, er at det blir faste matmenyer der gjestene ikke kan plukke sammen det de ønsker av elementer selv.

Dessuten at det innføres ekstreme hygiene- og rengjøringsrutiner, og at det kuttes ned på dekorasjonselementer.

 Ansatte skal dessuten bruke hansker og masker , og det skal være tiltak for at sikkerhetsavstanden mellom folk overholdes. 

Her er en oversikt over de foreslåtte tiltakene, som er publisert av Europa Press:

Rengjøringsfrekvensen skal økes, særlig for overflater med mye kontakt:

 Knotter, håndtak, vasker, kraner, heiser, resepsjon, dører, nøkler, romkort, telefoner, fjernkontroller, WC-knapper,  beskyttelsesbarrierer , klimakontrollanlegg, hårfønere, tidskontrollenheter, treningsapparater, rekkverk, romservice-menyer, minibarer, kleshengere, osv.

I tillegg til å ventilere og lufte, vil det bli tiltak for å sikre avstanden mellom klienter og ansatte i resepsjonsområder. Håndsprit skal være tilgjengelig i resepsjonen.

Man skal unngå at skrivepenner deles.

Betaling med kort og andre elektroniske midler vil bli oppmuntret for alle overnattingstjenester.

Det anbefales å plassere desinfiserende tepper ved inngangen.

Det anbefales å bruke berøringsfrie temperaturmålere for å måle ansattes og gjesters temperatur.

Bagasjetjeneste skal utføres med engangshansker og/eller desinfiserende våtservietter for å rengjøre håndtak osv.

Heiser skal bare brukes av en person om gangen, eller av de som reiser sammen eller deler et rom.

I restaurantområdet skal det være individuell mattallerkener. Alle elementer som pleier å stå fremme og brukes av flere gjester fjernes, slik som serviettholdere, krydderbøsser, sukkerbøsser,  oljekanner, drikkemaskiner, og ethvert dekorativt element.

Virksomheten bør vurdere en foreslått reiserute for å unngå kundekontakter.

I rommene vil det bli gjort forsøk på å redusere tekstiler (inkludert tepper), samt dekorasjonsgjenstander, og søppelkurver må ha lokk.

Kleshengere og hårfønere må desinfiseres mellom hver kunde, og stryketjenesten må være begrenset.

Romservice vil ikke komme inn på hotellrommene for å rengjøre hvis kunden er inne.

Fellesområder krever spesiell oppmerksomhet for rengjøring og desinfisering.

Virksomheten må bestemme gjestekapasitet i fellesområder, og tilby håndsprit i ganger eller toaletter.

Håndklær i vanlige fellestoaletter skal unngås, og søppelkassene skal ha en ikke-manuell åpning med en dobbel innerpose.

Trimrom  må ha kapasiteten definert for å garantere sikkerhetsavstanden, og ha et rom for å deponere brukte håndklær.

Deltakeres posisjon i gruppeklasser må defineres, kontaktøvelser må unngås , og rengjøring og desinfisering av rommene etter hver økt må gjøres. Vekter og hantler fjernes hvis desinfisering mellom bruk ikke er mulig.

I svømme- og badebassenger skal det være retningslinjene og anbefalinger i  henhold til resultatene av en vitenskapelige rapport som ICTE har bedt om fra forskningssenteret CSIS.  

For aktiviteter som arrangeres  må kapasiteten kontrolleres i forhold til sikkerhetsavstanden, eller bruk av maske, i henhold til forskriften til enhver tid gitt av den kompetente myndighet.

Hotellansatte må få planlagte oppgaver og arbeidsprosesser som garanterer den etablerte sikkerhetsavstanden.  

Ansatte skal gis tid og midler til riktig håndhygiene.

Der anbefales at virksomheten tar vask av arbeidsklær sammen med eget undertøy, og må sørge for at de rengjøres ved en temperatur over 60 grader.

Utkastet anbefaler desinfisering av gjenstander til personlig bruk, som briller og mobiltelefoner ofte gjennom arbeidsdagen. Det oppfordres også til å binde opp håret, og ikke bruke ringer, armbånd, øreringer eller lignende.

Rengjøringspersonale bør bruke tilstrekkelig personlig verneutstyr avhengig av risikonivået som vurderes i hver situasjon. Som et minimum bør personell bruke en FFP2-maske og hanske. Helbriller og et engangsforkle anbefales også.

Det er instituttet for kvalitetisturisme i Spania (ICTE) som har laget utkastet i samarbeid med hotellforvaltningsorganisasjonen Cehat og statssekretæren for turisme.