Butikksvindelen er i gang igjen på Gran Canaria

Nå som masseturismen er gjenopprettet på Gran Canaria, er også butikksvindelen i gang igjen i turistområdene.

Butikksvindlere herjer igjen i turistparadis på Gran Canaria, og politiet kan lite gjøre så lenge svært få saker blir anmeldt. Arkivfoto: Mogán kommune

Opp gjennom årene har Canariajournalen skrevet en lang rekke artikler om turister som har blitt svindlet i butikker som selger elektronikkprodukter og krimskrams.

Under covid-pandemiens nedstenginger, ble det stile på svindelfronten.

Nå har det igjen kommet henvendelser fra lesere om butikkskurker.

Vanskelig å stoppe

Myndighetene kjenner til svindelopplegget, men sliter med å få has på svindlerne fordi det er svært få saker som blir anmeldt.

Dermed vet svindlerne at risikoen er lav og gevinsten høy, og fortsetter å svindle turistene, ifølge en eks-svindler Canariajournalen intervjuet i en tidligere artikkel, .

Slik er svindelopplegget

Denne typen svindel har vært utbredt på Kanariøyene siden 1980-tallet.

Lureriet blir nå gjennomført med en metode som er finpusset gjennom flere tiår i slike svindelbutikker:

Ofrene er utelukkende utenlandske turister som blir tilbudt et mye etterspurt elektronikkprodukt til en utrolig lav pris.

For tiden er det som regel nettbrett og mobiltelefoner som tilbys av skurkene.

Betalingsprosessen skjer som oftest i to trinn under påskudd av at produktet må klargjøres før det kan leveres ut.

Først betales det for produktet man skal kjøpe i butikken.

Kjøperen må signere en kvittering, som svindlerne senere kan legge frem for politiet som bevis på at alt har gått rett for seg hvis de blir anmeldt.

Deretter skal kunden hente ut produktet på en avtalt dato etter den såkalte "klargjøringen".

Hentedatoen blir som regel satt til samme dag som, eller sent dagen før, kjøperne skal reise tilbake til sine hjemland

Nå kjøperen kommer for å hente produktet, blir de bedt om en ekstra betaling for en påstått nødvendig tilleggstjeneste eller tilleggsprodukt.

I noen tilfeller kan selgerne i denne fasen også prøver å få kjøperen til å bytte til et annet produkt som de påstår er bedre, men er dyrere, og tilby flere "gunstige" produkter.

Nå skjer svindelen:

Svindlerne insisterer på betaling med kort.

Betalingskortet belastet flere ganger med alt for høye beløp, i noen tilfeller Canariajournalen kjenner til så mye som 10 000 euro til sammen, mens kjøperen blir kraftig distrahert og ikke oppdager det som skjer.

Avbrøt handel da politiet ble nevnt

Senest i dag kom en henvendelse til Canariajournalen fra en mann  i 60-årene fra Møre og Romsdal som med stor sannsynlighet ble forsøkt svindlet.

Mannen ønsker ikke å stå frem med navn, og er derfor anonymiser i denne artikkelen.

Opplegget han ble utsatt for, er i tråd med det som er avdekket i tidligere svindeltilfeller.

Mannen ble tilbudt et nettbrett til svært lav pris, 35 euro.

Dette skjedde i en butikk som ligger nær stranden i Puerto Rico forrige uke.

Selgerne virket hyggelige og kunne litt norsk, forteller mannen.

Etter å ha slått til, og betalt for nettbrettet med kontanter, ble det avtalt at det skulle hentes i butikken i går, mandag kveld.

Da mannen møtte opp i butikken på avtalt tidspunkt, forsøkte selgerne å overtale ham til å kjøpe et annet og dyrere nettbrett i stedet.

Mannen ville imidlertid ha det produktet ha hadde betalt for, men selgerne nektet å akseptere dette.

Først da mannen nevnte at han kjente en tjenestemann fra Guardia Civil, ga selgerne seg, forteller han.

I stedet for å gi ham produktet han hadde betalt for, fikk han imidlertid pengene tilbake.

Svindlere domfelt i fjor

I februar 2020 skrev Canariajournalen om en av de få sakene med butikksvindel som har endt med domfellelse.

To menn ble dømt til ubetinget fengsel for å ha svindlet nordmenn i en butikk i Puerto Rico under kjøp av mobiltelefoner i 2017.

Saken viste at det er mulig å vinne frem i retten for ofrene, men også at det er langtrukne prosesser i rettsapparatet.

Dessuten viser saken at de som anmelder en svindel, må regne med ekstra opphold på Kanariøyene i perioden rettsakene er berammet.

Kostnadene for reise og opphold må de ta fra egen lomme.

Svindelen må dessuten anmeldes ved personlig oppmøte hos politiet på Kanariøyene.

For mange innebærer dette også en ekstratur til Kanariøyene fordi de fleste ikke oppdager at de er svindlet før de er tilbake i hjemlandene.

Svært få tar seg bryet og kostnadene med å reise tilbake for å anmelde svindelen.

Guardia Civil har flere ganger gått ut med advarsel mot slike svindelopplegg.

På Gran Canaria har slik svindel for det meste pågått i Puerto Rico, Puerto de Mogán og Playa de lnglés sør på øya.

Ikke lavere prisnivå

Elektronikkprodukter er som hovedregel ikke billigere på Kanariøyene enn i Skandinavia.

Det er derfor grunn til å være svært forsiktig hvis man blir tilbudt et produkt til en pris langt under det vanlige, selv om selgerne kommer med tilsynelatende troverdige forklaringer på at de selges så billig.

Slik svindelen skjer stort sett i såkalte basarer, det vil si småbutikker som ligger i kjøpesenter og andre steder hvor mange turister ferdes.

Elektronikkprodukter kan kjøpes trygt i seriøse telefon- og databutikker samt større butikkjeder som El Corté Inglés, Worten og MediaMarkt.