Lanserer offisielt register over eiendomsmeglere på Kanariøyene
Kanariøyene lanserer det første offisielle registeret over profesjonelle eiendomsmeglere.
Hensikten er å tilby et slags garantisegl med vekt på kvalitet for en tjeneste som normalt innebærer store, økonomiske utlegg for boligkjøpere, skriver Kanariøyenes regjering i en pressemelding.
Det er departementet for offentlige arbeider, transport og boliger som lanserer registeret i samarbeid med departementet for turisme, industri og handel.
Registeret er tilgjengelig i et såkalt elektronisk hovedkvarter på nettsidene til den kanariske regjeringen (Sede electrónica del Gobierno de Canarias).
Eiendomsmeglerne kan fylle ut et skjema for å komme med i registeret.
En ansvarlighetserklæring for aktiviteten må avgis.
Meglere som ønsker å være med i registeret, må ha registrert, fiskal virksomhet på Kanariøyene.
Dessuten må de ha lokaler som er åpne for publikum.
Eller de kan ha en teletjeneste for Kanariøyene, og tilby faglig kapasitet ved å tilhøre den offisielle foreningen, eller andre kvalifikasjonskriterier og sertifisert yrkeserfaring.
I tillegg skal de ha tilstrekkelig økonomisk soliditet gjennom nødvendige garantier og ansvarsforsikringer.
Disse dataene vil senere bli samlet av det kanariske boliginstituttet (ICAVI), og de vil bli lagt til i registeret for eiendomsmeglere på Kanariøyene.
For meglerne er det frivillig og gratis å bli med i registeret, og for andre er det gratis å bruke tjenesten.
En lovregulering med 16 paragrafer spesifiserer hvilke krav eiendomsmeglerne må innfri for å kunne registreres i det nye registeret.