På fottur høyt opp over Fataga-dalen

Den stupbratte fjellryggen på vestsiden av Fataga-dalen på Gran Canaria virker nesten umulig å forsere til fots. Utrolig nok fører en smal sti fra Arteara opp til skaret nord for toppen Morro Garito.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Herfra bærer det videre med utsikt sørover helt til sanddynene ved Maspalomas, og vestover over en nesten uendelig rekke av taggede fjellkammer.

Målet for turen er den flate toppen Alto de las Mesitas, der utsikten strekker seg nordover mot den høyeste toppen på øya, Pico de las Nieves.

Til turen med bil

Østfra, ta av fra motorveien (GC-1) i avkjøring 45 ved Playa del Inglés, videre på GC-60 mot San Bartolomé de Tirajana.

Vestfra, ta av i avkjørsel 46 (Playa del Inglés/Maspalomas). Fortsett sørover 1,3 kilometer til en stor rundkjøring. Sving her til venstre langs Avenida Tui.

Fortsett rett fram i neste rundkjøring etter 300m meter, videre på Avenida de Alfereces Provisionales 400 meter til neste rundkjøring. Ta her til venstre langs Avenida Tirajana, som følges 1 kilometer til tredje rundkjøring.

Her videre på Avenida Fataga (tredje avkjørsel), og følg GC-60 videre mot San Bartolomé. Etter 11 kilometer,  ta av inn mot Arteara og parker til høyre for et kryss i dalbunnen etter 100 meter.

Til turen med buss

Rute 18 fra Faro Maspalomas til Arteara. Holdeplassen i Arteara er 150 meter nord for veikrysset, som nevnt ovenfor. Reisetid, cirka 30 minutter.

For forbindelse vestfra er det enklest å ta rute 33, 39 eller 90 til Faro Maspalomas. Det er mulig å ta rute 01 til San Fernando både øst- og vestfra, men det er da nødvendig å gå noen hundre meter nordover Avenida Tirajana for å komme til nærmeste holdeplass for rute 18.

På historisk grunn

Følg den smale asfaltveien inn mellom spredte hus og småbruk som utgjør bebyggelsen i Arteara. Når asfaltveien ender etter 700 meter, følg en sti videre gjennom noe som ser ut som en stor steinrøys.

Dette er imidlertid Parque Arqueológico de Arteara, en gammel gravplass for Los Canarios, som var navnet på urinbyggerne på Gran Canaria.

Kort hvileskjær

Stien slynger seg deretter oppover til en grusvei som følges 600 meter nordover. Følg her en sti til venstre og kryss en vannkanal i betong på brede heller.

Det er uansett ingen fare for å bli våt på føttene hvis det ikke nylig har regnet. Vannet føres nemlig gjennom en plastrørledning i bunnen av kanalen.

Rett til værs

Herfra bærer det bare en vei, og det er rett opp.

Stien er bred og lett å følge, også selv der den cirka 10 minutters tid fører gjennom en stor steinur.

Stigningen tar brått slutt

Stien munner etter cirka 4 kilometer ut på en idyllisk slette med spredte furutrær, i et skar omgitt av bratte fjellrygger på begge sider (Degollada del Garito).

Følg stien over sletten, gå rett fram i et stikryss etter et par minutter der en sti fører til venstre, og videre mer eller mindre på samme nivå i det sletten går over i en dal som faller bratt mot sør.

Etter et dalsøkk bærer det på skrå mot sørvest opp den åpne fjellsiden, og deretter i krappe svinger opp til toppen av ryggen mot vest.

Fugleperspektiv

På toppen, ta noen skritt ut til venstre, og få en utsikt som er til å miste pusten av. Dramatiske fjellrygger som ser ut til å være skåret lagvis ut med kniv hever seg i lag på lag opp over dype daler.

Over 400 høydemeter lavere sees bunnen av Barranco de los Vicentillos. Sørover løper blikket helt ut til de vidstrakte sanddynene ved Maspalomas.

Behagelig videre

Fortsett nordover på den tydelige stien slakt oppover, rett fram i et stikryss og inn i åpen furuskog.

Kom så til en kjerrevei som følges cirka 600 meter til en venstresving.

Ut i terrenget

Forlat veien til høyre, og gå opp mot en tydelig lysning i den åpne furuskogen.

På toppen av ryggen, gå mot venstre, langs høyre side av et åpent skogholt forbi de siste trærne til nordenden av den flate toppen etter cirka 6 kilometer, og godt over 2 timers vandring.

Det er her flott utsikt mot naturreservatet Pilancones i nordvest, og opp mot Pico de las Nieves. Retur samme vei, totalt snaut 12 kilometer og 4 timers gange. Opp- og nedstigning på 750 høydemeter.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis samt topografisk kart med stor målestokk finnes i vår bok, Fotturguide Gran Canaria Sør.

En fin runde med bil

For de som bare ønsker en biltur, anbefales en tur nordover langs GC-60 fra Playa del Inglés. Dette har vi foreslått før da det ikke er mange andre veier å velge mellom.

Vi har tidligere anbefalt en stopp i Fataga, denne gang kjør videre til San Bartolomé de Tirajana. I krysset sør for landsbyen, hold til venstre, følg skilting mot «mirador» langs GC-603.

Sving opp til Hotel Las Tirajanas etter 600 meter, og stopp for en kaffe på utsiktsterrassen der det er flott utsyn langt nedover Tirajana-dalen.

Stopp i Santa Lucia

Fra San Bartolomé, kjør videre sørover mot Santa Lucia langs GC-65. Stopp gjerne på parkeringsplassen nedenfor kirken i sentrum. Både den imponerende kirkebygningen og torget er vel verdt en titt.

Den fint restaurerte bebyggelsen gjør det trivelig å vandre rundt her.

Fra krysset i sørenden av landsbyen bærer det videre langs GC-550, gjennom øde daler til den ensomt, men fint beliggende landsbyen Temisas.

Hvis det er lunsjtid, ta gjerne en pause i baren El Chorro, som ligger rett ved hovedveien (gode parkeringsmuligheter).

På vei ned mot slettelandet er det fortsatt ikke noe annet å se enn spredte småbruk før tettstedet Agüimes er nådd rundt 10 kilometer etter Temisas.

Her kan det også være verdt å ta en titt rundt. Deretter går ferden ned til motorveien, som følges tilbake sørover.

Fin sykkeltur fra nord

Syklister anbefales å følge GC-60 til Cruz Grande, en drøy halvtime videre nordover fra Arteara. Dette er et skar på fjellryggen 6 kilometer vest for San Bartolomé de Tirajana.

Parker her og følg den brede kjerreveien som leder sørover langs fjellsiden gjennom åpen furuskog. Ignorer veier som tar av mot høyre ned i dalen.

Ved Degollada de la Manzanilla er det nydelig utsikt ned mot Tirajana-dalen og San Bartolomé. Selv havet kan skimtes i det fjerne mot øst.

Det bærer så videre nedover vide, åpne åsrygger til enden av kjerreveien som nevnt for fotturen.

For de som ikke er ekstreme singletrackentusiaster, er det så bare å sykle tilbake samme vei, med en stigning på over 500 høydemeter. Distanse tur/retur cirka 28 kilometer.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.