En behagelig rusletur fra Bahia Feliz til Playa del Inglés

Bahia Feliz, Playa del Aguila og San Agustín er rolige turiststeder sammenlignet med Playa del Inglés og Maspalomas.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

San Agustín var et av de første turistsentrene på Kanariøyene, men overskygges nok nå av de større områdene lenger vest.

I vestenden av Playa del Aguila og i Morro Besudo finnes til og med leilighetskompleks og hotellbygg som står til forfalls.

Svensker og nordmenn

Men mange nordmenn, og ikke minst svenskene, har holdt stand i San Agustín.

Oppe i høyden et par timers gange mot nord finnes til og med en høyde som er gitt navnet Svensktoppen.

Til turen med bil

For å komme til starten kjør langs motorveien (GC-1) til Bahia Feliz - avkjørsel 37.

Følg GC-500 vestover en snau kilometer og parker på et gruslagt område inn til høyre før bussholdeplassen på nordsiden av veien, rett før gangbroen.

Til turen med buss

Rute 25, 30, 36, 41, 52 eller 90 direkte fra Faro Maspalomas og Playa del Inglés til Bahia Feliz.

Bussen tar cirka 25 minutter fra Faro Maspalomas og 15 minutter fra de sentrale deler av Playa del Inglés. Fra turiststedene lenger vest ta rute 01. Reisetid fra Puerto Rico er cirka 40 minutter.

Avslappende start

Første del av vandringen er en fredelig tur langs rolige strandpromenader helt i sjøkanten, over strender og opp over høyden ved Morro Besudo, der det er vid utsikt tilbake østover.

Gå over gangbroen fra bussholdeplassen i retning fra øst. Hvis ankomst med buss vestfra, er holdeplassen 100 meter sørvest for gangbroen.

Fra enden av gangbroen, gå videre ned en gate. I første sving, følg en gangvei ned langs et parkområde til strandpromenaden, som følges mot høyre.

Passér Bar Coconut etter cirka 20 minutter. Rundt neste sving, gå til venstre ned trappetrinn og over Playa del Aguila.

Kort gatevandring

Følg en gangvei oppe over vestenden av stranden et kort stykke mot venstre, og gå deretter opp trapper på utsiden av en restaurant til en parkeringsplass.

Gå her til høyre opp til en vei som følges mot venstre.

Videre høyt over havet

Etter 500 meter, ta til venstre ned en bred trapp mellom murer (skilt «A LA PLAYA ZUM STRAND» viser vei). Gangveien går høyt over havet og fører etter noen hundre meter ned trapper til den smale Besudo-stranden.

Det bærer deretter bratt opp trapper langs klippekanten. På toppen er det fin utsikt tilbake østover langs kystlinjen.

Forfallen atmosfære

På toppen, gå til venstre over en parkeringsplass og videre langs en gate i Morro Besudo.

I enden, ta til høyre opp brede trapper. Gå til venstre langs en gate, og ta til venstre ned trapper der skilt viser vei til «Playa de San Agustín».

Rolig i San Agustín

Fortsett til høyre langs strandpromenaden forbi Playa de San Agustín med sin avslappende atmosfære, langs lave, sorte klipper og over en elvemunning på en lav gangbro.

Ikke like fredelig lenger

Gå videre langs promenaden opp langs brede trapper, og langs utsiden av shoppingsenteret Tropical.

Herfra blir strømmen av turister som er ute og rusler merkbart større.

For en kortere tur, er det mulig å returnere til Bahia Feliz fra busstasjonen Parque Tropical, som ligger et kort stykke inn til høyre før inngangen til shoppingsenteret.

Videre langs gangveien er det flott utsikt over sanddynene.

Ikke langt igjen

Gå ned trapper, kryss enden av en gate (Avenida de Alfereces Provisionales) ved innkjørselen til den store parkeringsplassen for Playa del Inglés.

Gå videre bratt opp trapper og fortsett på gangveien.

Retur med buss til utgangspunktet

Gå til høyre opp langs en parkeringsplass i enden av Avenida de Bonn, i det gangveien dreier mot venstre.

Følg gaten rett fram til krysset med Avenida de Alemania etter 300 meter. Bussholdeplass i begge retninger befinner seg rett fram noen få meter etter krysset (holdeplassnavn «Avenida de Bonn»).

For retur til Bahia Feliz, ta bussen fra holdeplassen på høyre side (rute 25, 30, 36, 41, 52 eller 90).

Totalt drøyt 8 kilometer, rundt 2 timers gangtid. Høydeforskjellene er små, men utgjør faktisk totalt 160 meter.

Detaljert rutebeskrivelse med nøyaktige kilometer- og tidsangivelser finnes i vår bok, «Fotturguide Gran Canaria Sør», samme med turkart med stor målestokk.

Svarteper for bilturister og syklister

I åsene innenfor kystlinjen finnes ingen asfaltveier å utforske med bil.

I området mellom bilveien opp Fataga-dalen (GC-60) og veien fra Vecindaro til Santa Lucia (GC-65), 10-15km lenger øst, finnes faktisk ingen asfaltveier overhodet, bare noen få humpete grusveier som tar brått slutt bare noen få kilometer fra havet.

Dette er nok et bevis på hvor øde de indre delene av det sørlige Gran Canaria er. GC-60 og GC-65 møtes først i San Bartolomé de Tirajana, som selv i luftlinje ligger 20 kilometer opp i fjellene.

Det finnes enkelte kjerreveier som fra San Agustín og Bahia Feliz leder opp i åsene. Vi har for turen opp Barranco Hondo beskrevet sykkelturen opp fra Bahia Feliz.

Rutene opp fra San Agustín har vi ikke utforsket, men det dreier seg stort sett opp blindveier på ikke så mange kilometer.

Fotturserie fra Gran Canaria sør

Frifot Forlag har gitt ut en vandreguide med 27 fotturer i den sørlige delen av Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke denne vintersesongen artikler om fotturene for Canariajournalen.no.