Biltur til fjell og kyst i Santa Lucia og Agüimes

Under denne bilturen ser vi nærmere på hva kommunene Santa Lucia og Agüimes har å by på.  Som mange andre kommuner på øya strekker disse seg fra høyt oppe i fjellene og helt ut til havet.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Santa Lucía er en velstående jordbrukskommune med kommunesenteret beliggende høyt oppe i Tirajana-dalen. Turismen spiller en mindre rolle her enn i nabokommunen San Bartolomé, ikke minst fordi arealet omfatter kun 5 kilometer kystlinje uten noen turistanlegg av betydning.

I Agüimes har heller ikke turismen overtaket, og både byen av samme navn og tettstedet Arinaga ute ved kysten er normalt sett utenfor allfarvei for de fleste.

Morgensprint langs motorveien

Siden de fleste nordmenn oppholder seg langs kysten fra Arguineguin og vestover starter vi turen fra krysset på motorveien GC-1 nord for Arguineguin (avkjørsel 56).

Herfra følg veien i retning Las Palmas.

Fra travel by til fjells

Ta av fra motorveien i avkjørsel 31 El Doctoral/Juan Grande (24 km), og følg skilting mot El Doctoral langs GC-500 (NB! andre avkjørsel fra avkjøringsrampen).

I andre rundkjøring langs GC-500 (27 km), sving til venstre på en bred aveny (følg skilting mot Santa Lucia). Fortsett rett fram langs gaten i nordvestkanten av Vecindario snaut 3 km.

K|jør videre mot venstre mot Santa Lucia på GC-65 i en rundkjøring etter totalt 30 km (veinummer mangler på skiltet ved utkjøringen fra rundkjøringen).

Veien leder først langs foten av åsene nord for tettstedet Sardina del Sur. Bebyggelsen forlates snart i det ferden går opp over øde, åpne åser med vidt utsyn. I krysset med GC-551 ovenfor Era del Cardon (36 km), fortsett mot venstre langs GC-65.

Majestetisk «hyllevei»

Etter noen få kilometer svinger veien krapt mot nord, og Vecindario og slettelandet forsvinner ut av syne. Den mektige og øde Tirajana-dalen folder seg ut mot horisonten.

Dalbunnen 300 høydemeter lenger ned kan ikke sees, men konturene av det enorme gjelet er fryktinngytende nok. Veien er smal og svært svingete. Sjåføren har liten mulighet til å nyte utsikten da det er få plasser å stoppe.

På sporet av urinnbyggerne

Etter totalt 46 km, ta av mot venstre langs GC-651, skiltet til La Sorrueda og La Fortaleza (NB! Ta først av mot høyre i krysset og sving så over hovedveien når det er klart i begge retninger).

Kom etter snaut 2 km til besøkssenteret La Fortaleza (se www.lafortaleza.es/en). Dette er åpent tirsdag til søndag kl. 10.00 til 17.00, inngangsbillett 4 euro.

La Fortaleza var et viktig sted for urinnbyggerne. De tre store klippene som utgjør det arkeologiske området er overstrødd med huler benyttet blant annet som boliger.

Fra besøkssenteret, kjør 800 meter videre langs veien til den ender for å ta disse nærmere i øyesyn. Returner tilbake samme vei og sving ned til venstre 250 meter før besøkssenteret (skiltet Mirador de la Sorrueda).

Veien fører etter 150 meter til utsiktspunktet. Nyt utsikten herfra ned mot vannreservoaret Embalse de Tirajana, og fjellene på vestsiden av dalen som strekker seg opp over tusen meter over havet. Returner opp til hovedveien og fortsett nordover til Santa Lucia.

Oase i ørkenen

Den øde og dramatiske dalen har her oppe veket plassen for en frodig oase. Parker på parkeringsplassen nedenfor kirken (53 km).  Herfra holder det gjerne med en rusletur i den sjarmerende og velstelte gamle bebyggelsen rundt kirken, og på sørsiden av torget.

Kirken er også verdt å ta en titt inn i. For en lengre rusletur se kartet til slutt i bildeserien og legg opp en rute som passer.

Begynner sulten å melde seg kan Bar Restaurante Caldera i svingen langs hovedveien sør for parkeringsplassen anbefales spesielt.

Bortgjemt idyll

Fra Santa Lucia, returner et kort stykke samme vei. Hold så mot venstre langs GC-550 i et kryss i sørenden av landsbyen (54 km).

Igjen blir det fort slutt på sivilisasjonen i det veien svinger seg over øde åser vekk fra Tirajana-dalen ned til landsbyen Temisas (62 km). Beliggende i en bortgjemt dalgryte mellom høye åsrygger, med utsikt helt ut til havet, er dette en plass utenfor den store turiststrømmen.

En liten stopp i den klassiske baren El Chorro som ligger ved hovedveien, baren ved den lille kirken nede i sentrum, eller Tres Hermanos enda lenger ned I landsbyen, kan anbefales.

Her er ingen prangende turistluksus, kun et rustikt, tradisjonelt interiør og enkle, tradisjonelle og svært rimelige kanariske matretter.

Ta gjerne en rusletur rundt i smågater, smug og trapper i Temsias, som er et idyllisk og godt bevart eksempel på tradisjonel, kanarisk arkitektur, en av Gran Canarias best bevarte hemmeligheter.

Trivelig småby

Fra Temisas bærer det videre ned over folketomme, åpne åser til tettbebyggelsen plutselig tar overhånd i småbyen Agüimes.

Parker gjerne på parkeringsplassen på høyre side i utkanten av bebyggelsen (71 km) og ta en titt rundt i byen.

Gamlebyen med kirken, torget og den lave, godt bevarte bebyggelsen rundt er verdt et besøk. Her ligger det tett i tett med små, koselige  restauranter og barer og småbutikker.

Agüimes har kvaliteter som gjør at byens politikere vurderer å prøve å få landsbyen kåret til en av Spanias vakreste. På Kanariøyene har kun Tejeda høyere opp I fjellene på Gran Canaria oppnådd denne betegnelsen.

Huledalen

Fortsett videre noen hundre meter til et vidt kryss i sentrum. Følg her GC-100 skiltet til venstre mot Ingenio og Guayadeque forbi en bensinstasjon.

Sving så til venstre 400 meter senere i et kryss rett før GC-100 svinger mot venstre ut på kanten av en kløft i utkanten av bebyggelsen. Et brunt skilt med veinummer GC-103 viser vei til Guayadeque, som er neste turmål.

Bunnen av den mektige kløften Barranco de Guayadeque er snart nådd. Mange hundre meter høye klippevegger reiser seg på begge sider av dalen. Her finnes små bosettinger hvor folk fortsatt lever i huleboliger, nå til dags riktignok med all moderne komfort.

Undergrunnsmiddag

Bilveien ender halvveis opp dalen, ved foten av den særpregede toppen Montaña de las Tierras, som dekker det meste av dalbunnen (81 km).

Hulerestauranten Tagoror er en utmerket plass for lunsj.

Er det behov for en strekk på beina, er det en flott rusletur på kjerreveien oppover dalen, med retur samme vei.

Eller en kort rusletur på stien fra restauranten rundt fjelltoppen blant huleboliger, blomster og grønne vekster. Her fins det også en liten hulebutikk med kanarisk håndverk, vin og matprodukter .

Det er ellers muligheter for flere flotte og tøffe rundturer til fots herfra.

Havet lokker

Returen går samme vei til krysset ved bensinstasjonen i sentrum av Agüimes (91 km). Herfra videre på GC-100 mot vest og sør ned på slettelandet.

Stø kurs rett fram langs GC-100 fører under motorveien GC-1 og langs kanten av et stort industriområde (Poligono Industrial de Arinaga) til utkanten av bebyggelsen i Arinaga (101 km).

I rundkjøringen her, sving til venstre, og følg gaten langs utkanten av det tettbebygde området 1,5 km til en stor parkeringsplass nær havet (102 km).

En overraskelse ved kysten

Den stort sett moderne og smakløse bebyggelsen på nordsiden av tettstedet, og de rufsete, vide grusslettene mot nord gir slett ikke et riktig inntrykk av hva Arinaga har å by på.

De som vil ha en god strekk på beina legger i vei mot fjelltoppen som ruver mot horisonten i nord. Dette er Montaña de Arinaga. Skyttergraver, tunneler og bunkere fra andre verdenskrig gjør turen opp spesielt interessant.

Fyrtårn med restaurant

For en lettere vandring legg turen om fyrtårnet noen minutters gange mot nord fra parkeringsplassen.

Bygningene ligger fint til på høyde over sjøen, og er nylig, flott restaurert til en kostnad av nesten 800.000 Euro. Fyrtårnet stammer fra 1897, med et moderne tårn reist i tillegg i 1985.

Det er en fin sightseeingtur å følge den brede gangveien sørover forbi et monument på en ubebygd, flat pynt og ned trapper til sjøkanten.

Restaurante «Hornos de la Cal» rett til venstre er en flott plass for lunsj, med et stort utvalg av fersk fisk. Restauranten er bygd inn i klippene i noe som før var kalkbrenningsovner.

Fortsett rusleturen langs strandpromenaden sørvestover, foran bygningene i sjøkanten, uten sjenerende biltrafikk i nærheten. Passér flere restauranter og den steinete hovedstranden 2 km fra parkeringsplassen.

Vanligvis er her ingen trengsel av turister, og i ukedagene er det knapt en sjel å se.  Returen kan gå gjennom byen eller tilbake samme vei.

Shopping?

Tilbake ved motorveien, følg denne sørover. For de som elsker shopping, anbefales en avstikker til shoppingsenteret Centro Comercial Atlantico (ta av i avkjørsel 28 på motorveien).

Senteret befinner seg et kort stykke inn fra motorveien.

Kveldsdrink i vinden?

Frister ikke shopping, ta til venstre i rundkjøringen før shoppingsenteret og kjør sørover parallelt med motorveien. I tredje rundkjøring (113 km) sving til venstre og følg skilting mot Pozo Izquierdo. Veien når sjøkanten etter et par kilometer.

Ta en rusletur nordover langs strandpromenaden. Mest sannsynlig rusker vinden godt i håret da Pozo Izquierdo er en av de mest forblåste plassene på øya. Det lille tettstedet har derfor blitt et internasjonalt senter for vindsurfere.

Returner så til motorveien i retning sørover. Avkjøring 56 ved Arguineguin er nådd etter totalt 148 km. Regn med rundt fire timers ren kjøretid.