Overraskelser på biltur øst på Gran Canaria, del 4

På den siste etappen av "overraskelser i øst" tar vi først en nærmere titt på Arinaga der vi stoppet sist, før turen går innendørs og så til slutt ut til flere salte overraskelser.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Det er en fin sightseeingtur å følge den brede gangveien i Arinaga sørover forbi et monument på en ubebygd, flat pynt og ned trapper til sjøkanten.

De gamle kalkbrenningsovnene her vitner om at Arinaga i gamle dager var et viktig senter for denne industrien.

Ferske lunsjfristelser

Restaurante "Hornos de la Cal" ligger rett til venstre ved foten av trappene. Dette er en flott plass for lunsj eller middag, med et stort utvalg av fersk fisk.

Måltidet kan inntas utendørs nesten med bølgeskvulp rundt føttene. Restauranten er bygd inn i klippene i en av de gamle kalkbrenningsovnene.

Kunst i strandkanten

Mange flotte skulpturer er satt opp langs gangveien i sjøkanten, noen er til og med plassert ute i vannet som evige badegjester.

Fortsett turen langs promenaden sørvestover fra restauranten, uten sjenerende biltrafikk i nærheten, forbi flere restauranter til den steinete hovedstranden.

Strand uten trengsel

Vanligvis er her ingen trengsel av turister, og på hverdager er det knapt en sjel å se. Returen går samme vei.

For å oppleve mer liv, finn gjerne veien ut hit når Fiestas del Pino feires i august. Et av de spesielle arrangementene å få med seg er "Vará del Pescao" siste fredag i måneden.

Militær toppvandring

Tilbake ved parkeringsplassen kan de som trenger mer trim ta en fin toppvandring opp til Montaña de Arinaga.

Skyttergraver, tunneler og bunkere fra andre verdenskrig gjør turen opp spesielt interessant.

Fint restaurert fyrtårn

Fra nordenden av parkeringsplassen følg gangveien mot havet, ta til venstre og følg en sti opp til fyrtårnet.

Dette stammer fra 1897, med et moderne tårn reist i tillegg i 1985.

Mot toppen

Fra fyrtårnet, følg veien ned til et kryss etter 650 meter. Fortsett her rett fram opp mot toppen av Montaña de Arinaga på en kjerrevei, som etter hvert dreier mot nord. Ignorer et par kjerreveier mot venstre.

Etter ca. 30 minutter rundes toppen av en liten rygg før veien flater ut, og fører krapt til venstre.

Passér enden av en avstengt tunnel, og følg en sti på utsiden forbi en steinmur fram til den andre enden av tunnelen.

Sightseeing i skyttergrav

Ca. 70 meter etter utgangen av tunnelen gå til høyre opp langs en dyp grøft med vertikale sider, egentlig en gammel skyttergrav.

Denne fører i sikksakk nesten helt til toppen, og er en spennende rute å følge. Skyttergraven blir lavere nær toppen, og i det den slutter gå opp til venstre langs et flatt område.

Panoramautsikt

I enden etter 100 meter, gå over steingrunn diagonalt opp mot toppen.

Når gjerdet rundt mastene lengst vest på toppen kommer til syne, gå til høyre opp til et par små skur og en mast på det høyeste punktet. Gangtid ca. 1 time, med en høydeforskjell på 200 meter.

Fra toppen er det flott utsikt i alle retninger over slettelandet, og mot vest opp mot vide åser som strekker seg opp mot de sentrale fjellene.

Lettere retur

Fra toppen gå ned til det inngjerdede området, og følg stien til høyre for dette fram til en grusvei. Denne følges gjennom noen svinger ned til en stor, forfallen bygning.

Følg en snarvei ned langs høyre side av bygningen, og fortsett på veien mot venstre på framsiden. Kom etter 200 meter til punktet der turen opp langs skyttergravene startet.

Returner samme vei herfra som på vei opp. Totalt ca. 1 t 45 min gangtid.

Endelig bak rattet igjen

Bak rattet returner samme vei til motorveien, og følg denne mot sør i retning Maspalomas. Dette er den enkleste ruten å beskrive.

Det finnes et stort kryss også noen hundre meter mot sør etter å ha kjørt under motorveien på vei fra Arinaga, men det krever litt navigering for å finne rett påkjørsel.

Innendørstrening?

For de som elsker shopping anbefales en avstikker til det store shoppingsenteret Centro Comercial Atlantico i Vecindario (avkjørsel 28 fra motorveien). Senteret kan sees fra motorveien.

Dette er et skikkelig shoppingsenter, og ikke en liten ansamling butikker som i turiststrøkene i sør ofte liker å kalle seg "Centro Comercial".

Siste besøk i strandkanten

Frister ikke shopping ta av i avkjørsel 28 (138 km) uansett, men sving til venstre i rundkjøringen ved shoppingsenteret.

Kjør parallelt med motorveien til tredje rundkjøring 1,5 km senere. Sving her til venstre ut mot Pozo Izquierdo.

Veien ender i sjøkanten etter totalt 140 km.

Vind i håret

Ta en rusletur nordover langs strandpromenaden, mest sannsynlig rusker vinden godt i håret da Pozo Izquierdo er en av de mest forblåste plassene på øya. Vindstille er det nesten aldri.

Det lille tettstedet har nettopp av denne grunn blitt et internasjonalt senter for vindsurfere.

Om sommeren, normalt i juli, arrangeres et viktig stevne i vindsurferenes World Cup her. I 2018 feiret dette 30 års jubileum.

Salt etter avtale

Ved sjøkanten en snau kilometer sør for parkeringsplassen ligger Salinas de Tenefé, et gammelt saltverk for produksjon av havsalt ved fordampning.

Dette er nå i kommunens besittelse, mest med tanke på å bevare aktiviteten som museum, og et av de få som fortsatt er i drift på Kanariøyene.

Et lite besøkssenter finnes i en gammel bygning for arbeidere, men besøk er kun etter avtale og kun på dagtid. Se www.ateneosantalucia.es/portal/Museo-Salinas-de-Tenefé-149 for informasjon.

På tide med sluttspurt

Etter alle opplevelsene i øst er det nå til slutt på tide å vende nesen hjemover. Returner derfor samme vei til motorveien, følg her skilting mot Maspalomas.

Avkjøring 56 ved Arguineguín er nådd etter totalt 171 km. Ren kjøretid 3,5 til 4 timer for hele bilturen.

Vi ønsker alle en god tur, og håper at denne bilturen også frister til å utforske det ekte Gran Canaria. Med julehilsen fra Emma og Pål i Frifot Forlag.

Bonustur

Neste uke og uken etter byr vi på en bonustur i to deler. Dette er fra første del av biltur 1 som i boken heter "Naturlige høydepunkt".

Ferden går da til noen av Gran Canarias mest kjente landemerker.

Greit å vite

Tekstene er tilpasset publisering på internett, og har derfor et annet format enn det som er tilfelle i boken.

Detaljert informasjon om landsbyer og tettsteder er i boken samlet i egne oversiktlige avsnitt til slutt for hver biltur. Her vil dette presenteres i den løpende teksten.

Dette gjelder også fotturmuligheter som i boken har et eget avsnitt helt til slutt i hvert kapittel.

Kartene som vises i bildeserien er tilpasset presentasjon på internett, og er derfor ikke i full utskriftskvalitet.

I boken finnes detaljerte veikart med høy kvalitet i målestokk 1:30 000, med kjørerute avmerket, og kart over byer og landsbyer som besøkes i målestokk 1:5 000.

Boken inneholder også langt flere foto enn det som er hensiktsmessig å presentere her.

Lenker

Veikart for Kanariøyene

Artikkelserie om kjøreturer

Pål H. Gjerden og Emma Arthur skriver en artikkelserie om kjøreturer på Gran Canaria. Artiklene er basert på to turbeskrivelser i Frifot Forlags bok "Beste Kjøreturer Gran Canaria".