Ber om 3,9 EU-milliarder til jernbanebygging

Den kanariske regjering skal be om å få 3880 millioner euro i støtte fra EU for å bygge jernbaner sør på Gran Canaria og Tenerife.

Hvis pengene tildeles, kan prosjektene settes i gang tidlig i 2021.

57,8 kilometer på Gran Canaria

På Gran Canaria er det planer klare for en 57,8 kilometer lang jernbane fra Santa Catalina-parken i Las Palmas via lufthavnen til turistområdet Maspalomas i sør.

Til denne skal det bes om 1650 millioner euro. 1300 millioner skal gå til første byggefase mellom San Telmo i Las Palmas og Playa del Inglés.

Prosjekteringsmillioner brukt

27,6 millioner euro er allerede brukt i planleggingsfasen, ifølge utviklingsdepartementet. Det omfatter 22 konstruksjonsprosjekter, og en foreløpig planlegging av toglinjen.

Underjordisk

Mesteparten av toglinjen på Gran Canaria skal gå under bakken. Landbruksarealer blir angivelig minimalt påvirket.

Det er planlagt sju sporseksjoner og elleve togstasjoner.

33 minutter reisetid

Toget får en topphastighet på 160 kilometer i timen, og reisetiden mellom San Telmo i Las Palmas og Playa del Inglés blir 33 minutter.

Det er også planlagt ekspressavganger med fem stopp og en reisetid på 25 minutter.

Vindkraftdrevet

Jernbanen på Gran Canaria skal få hele kraftbehovet dekket av en egen vindkraftpark som skal bygges ved næringsparken Arinaga.

Under toppbelastning, skal jernbanen ta 70-75 prosent av den periodiserte kraften, viser de tekniske prosjektdokumentene. Overskuddet skal selges ut på strømnettet, og inntektene skal dekke deler av vedlikeholdskostnadene for jernbanen.

Vindkraftparken blir den første delen av jernbaneprosjektet som bygges. Prosjekteringen startet for tre uker siden.

Det legges opp til at anbud på vindkraftparken kan sendes ut i 2021, uttaler Miguel Ángel Pérez, rådmann for transport og offentlige arbeider, til pressen.

Las Palmas-lufthavnen først

Deretter skal det utarbeides spesifikasjoner for første fase av arbeidet, jernbanestrekningen fra San Telmo til lufthavnen.

Den tekniske delen av prosjektet er 97 prosent ferdig, og det gjenstår kun noen modifiseringer for San Telmo-parken, ifølge Pérez

I dag går nesten all passasjertrafikk på strekningen på motorvei GC-1. Daglig kjører i gjennomsnitt 150 000 kjøretøy langs denne veien.

80 kilometer på Tenerife

På Tenerife skal et 350 megawatt stort solcellekraftverk skaffe strøm til jernbanen i sør.

Den blir 80 kilometer lang, og skal forbinde byer på sørsiden med hverandre og med lufthavnen.

Los Cristianos først

Den første delen av arbeidet med å bygge jernbanen blir et knutepunkt i Los Cristianos i Arona kommune.

Her skal det både være bussentral og togsentral.

Prosjekteringen for denne terminalen er angivelig ferdig, og et anbud kan etter sigende sendes ut tidligst  i januar, straks EU-pengene er på plass.

San Isidro-Adeje

Den første seksjonen som skal bygges er mellom San Isidro og Adeje, som er strekningen med det største passasjer grunnlaget.

Deretter skal strekningen San Isidro-Santa Cruz de Tenerife bygges.

Den siste delen blir strekningen til Los Rodeos lufthavn.

Prosjekteringen er ikke ferdig. Det er blant annet tre alternative jernbanetraseer å velge mellom.