Slik går nordmenn i ferieklubbfella

En tidligere medarbeider i den svindelmistenkte ferieklubben Voyager Travel på Gran Canaria, som nå heter Go-compass, avslører hvordan de gikk fram for å lure nordmenn inn i ugunstige avtaler.

Tyskeren Eugen Kaiser driver en ferieklubb i Arguineguin som har mange norske medlemmer, og som mange er misfornøyd med. Foto: Hugo Ryvik

En rekke nordmenn har stått fram i pressen og fortalt om sine negative erfaringer med ferieklubben, som holder til Club Puerto Atlantico i Arguineguin på Gran Canaria.

Selv etter et politiraid i juli 2013 med massearrestasjoner og påfølgende rettssak, fortsetter klubben som før. Stadig nye nordmenn tegner medlemskap.

Les også om Kent Lind fra Sortland, som ble lokket inn i en avtale med Go-compass i januar, og Hilde L. fra Oslo, som har vært medlem siden 2009.

Begge er svært misfornøyde.

Eks-ansatt avslører metodene

En tidligere ansatt i Voyager Travel avslører overfor Canariajournalen.no hvor dårlige avtalene egentlig er.

Personen ønsker å være anonym av frykt for represalier, og blir derfor her kalt ”Kilden”.

– De er ikke til å spøke med, disse folkene som jobber i ferieklubben.

Flere har kriminell bakgrunn, jeg tør ikke å stå fram, sier Kilden, og forteller om norske ansatte som ikke kan vende tilbake til sine hjemland fordi de er etterlyst for ran og datainnbrudd og annen kriminalitet.

De holder seg ifølge Kilden på Gran Canaria til kriminalsakene mot dem er foreldet. Flere opererer under falske navn.

 Noen har angivelig tilknytning til Hells Angels.

Omfattende kokainmisbruk påstås å forekomme daglig, og skal være akseptert på ledelsesnivå.

Christian Nergård er en annen, tidligere medarbeider (ikke "Kilden") som jobbet for Voyager Travel fram til for to år siden.

Han poengterer at de fleste som jobbet for ferieklubben under hans tid der var gode, lovlydige mennesker.

– Det var noen få svarte får, men det finner du i de fleste bedrifter. sier han.

Ikke-eksisterende feriesteder

Kilden forteller at mange legger alle sparepengene sine i ferieklubbmedlemskap, og får lite igjen for pengene.

Medlemmene fikk blant annet en liste over ferieanlegg som de kan bestille reiser til, men listen var visstnok ikke realistisk.

– Mange av ferieanleggene, kanskje 10 av 15, fantes ikke. De som forsøkte å bestille opphold der, ble alltid forsøkt dirigert til et annet sted under unnskyldning av at det var fullt, forteller Kilden.

Færre destinasjoner i dag

Canariajournalen.no har fått en kopi av en kontrakt med Go-compass i hende hvor det står at ”dersom det ønskede hotellet eller feriestedet ikke skulle være ledig, vil medlemmet bli tilbudt et annet tradisjonelt utvalgt feriested”.

Ferieklubben gir medlemmene en liste over aktuelle destinasjoner som kuponger for internasjonale destinasjoner kan løses inn mot. I kontrakten, som er fra i år, er disse stedene listet opp:

Tenerife, Fuerteventura, Spania, Mexico, Den dominikanske republikk, Madeira, Thailand og Malta.

Dette er ifølge Kilden langt færre destinasjoner enn det var da klubben het Voyager Travel.

Det står også i kontrakten at alle destinasjoner er avhengig av tilgjengelighet, og kan endres fra tid til annen.

Selgerne kan si ”hva de vil”

Kilden hevder at selgerne står fritt til å lokke med nesten hva de vil under salgsmøtene.

Go-compass-kontrakten Canariajournalen.no har fått se bekrefter dette. Der står det at ”muntlige avtaler er hverken gyldige eller bindende”.

Medlemmet må undertegne en aksept på at ”kun det som uttrykkes skriftlig i vilkårene i avtalen er gyldig”, og at han godtar at ” det ikke har blitt gitt muntlige løfter laget av noen representanter for Lifestyle Holidays Ltd som ikke er dekket i dokumentasjonen og kontrakten gitt til oss”.

Det er med andre ord kontraktteksten som gjelder, uansett hva selgerne sier, og det må medlemmet skrive under på.

Mangelfull informasjon

En del viktige punkter blir også godt gjemt, eller fins ikke i det hele tatt i kontrakten.

Det står for eksempel ikke at medlemmene må delta i 90 minutter lange salgsmøter hver gang de tar ut kupongopphold på én uke som blir omfattet av medlemskapet.

De som ikke møter opp, må betale full pris for oppholdet, som kan være så mye som 6000 kroner for én uke.

Oppgradering av medlemskapet koster temmelig mye, men er så godt som ingen ting verd, ifølge Kilden.

– Det ser bra ut, men de får svært lite ekstra og kunne like gjerne latt være å oppgradere. Jeg vil understreke at jeg likevel har truffet mange fornøyde kunder, også blant de som valgte å oppgradere.

Må kjøpe rådyre flybilletter

De utlovede gratis eller billige båtcruisene er et kapittel for seg.

For å få bruke disse reisene er ferieklubbmedlemmene forpliktet til å kjøpe flybilletter fra et spesifikt flyselskap, ifølge Kilden. Flybilletter derfra er etter sigende svært dyre.

– Jeg har sett tilfeller der flybillettene alene har kostet rundt 100 000 kroner for fire personer.

Utlovede billige flybilletter og billige overnattinger er det angivelig i det hele tatt vanskelig å få tak i.

Nekter å ta kanselleringer

EU-loven for ferieklubber og timeshare sier at du har 14 dagers angrefrist etter å ha undertegnet en kontrakt. Men det er ikke så enkelt å kansellere en kontrakt med denne ferieklubben.

– Vi ble instruert til å si at det ikke var mulig å kansellere kontraktene, vi skulle blånekte så lenge det var mulig, helt til kundene koblet inn politi eller andre myndigheter, forteller Kilden, som understreker at svært mange angret seg og prøvde å kansellere.

– Mange syntes det var vanskelig, med språkproblemer, det at de ikke visste helt hvordan de skulle gå fram, og hvilke rettigheter de hadde. En hel del ga rett og slett opp, og ble sittende i skitten.

Skulle vite minst mulig

Kilden syntes under tiden i ferieklubben at det var mange merkverdigheter i kontraktene, og tok dette opp med sine foresatte.

– Svaret var at det var best å vite minst mulig slik at det ble lettere å se kundene i øynene.

Opptil 15 avtaler per dag

Ferieklubben dro i land 10-15 kontrakter per dag på det meste, og 5-8 på dårlige dager, ifølge Kilden. De billigste, som var av tre års varighet, kostet rundt 3000 euro.

For den prisen fikk medlemmet fire kuponger for gratisuker, og løfter om billige ferier på en rekke ferieanlegg.

– Nordmenn er mest ekstreme, de kjøper 15 års medlemskap for 12 000 euro og betaler glatt på stedet med kredittkort. Svenskene er mer forsiktige, og kjøper mindre pakker. Engelskmenn tar det på avbetaling over 10 år eller mer.

20-30 skandinaver var angivelig i sving for ferieklubben da Kilden jobbet der.

Slik er kontrakten

Canariajournalen.no har fått en kopi av en Go-compass-avtale i hende. Der går det fram at firmaet Lifestyle Holiday Limited opptrer i fellesskap med agenten Orbit Management SL, som ”handler som compass” og har firmaadresse i Arguineguin.

Lifestyle Holiday sto også som part i kontraktene til Go-Compass-forløperen Voyager Travel.

Medlemmet er ifølge kontrakten garantert to uker per år innenfor prisområdet 399-899 euro per uke på utvalgte feriehoteller og feriesteder som ikke er tilgjengelige gjennom reisebyråer.

Hvis det utvalgte feriestedet ikke skulle være tilgjengelig, ”vil medlemmet bli tilbudt et annet tradisjonelt utvalgt feriested”, står det videre.

Restplasser fra 199 euro

Medlemmet blir også tilbudt ubegrensede restplasser som ikke er tilgjengelige via reisebyråer til nåværende priser fra 199 euro per uke.

Dessuten ”tilgang til tradisjonelle ferieprodukter gjennom nettsiden www.go-compass-net”, og flyreiser: ”Vi jobber hardt for å få de laveste prisene på dine flyreiser”. Alle bestillinger skal gjøres via Orbit Management.

1200 euro per ferieuke

For å få tilgang til dette, har medlemmet inngått en femårs avtale som koster 5900 euro. I tillegg er det en årlig medlemsavgift på 125 euro.

Totalprisen for fem års medlemskap blir dermed 6525 euro hvis medlemmet ikke bestiller noen reiser eller opphold.

Da er medlemmet angivelig garantert minimum to ukesopphold per år til minimum 399 euro per uke. Hvis han benytter seg av alle disse ukene, vil det koste minimum 3990 euro i løpet av fem år.

Totalprisen for ti ferieuker er dermed oppe i minimum 9890 euro, det vil si 989 euro per uke. Reisekostnadene kommer imidlertid i tillegg, så den egentlige kostnaden for reise og opphold vil ligge på minst 1200 euro per uke, trolig en hel del høyere.

Om det er billig eller ikke, er opp til hver enkelt å vurdere. Medlemmet har dessuten mulighet til å bestille et ubegrenset antall restplasser til priser fra 199 euro per uke – hvis det fins noe ledig, vel å merke.

Canariajournalen.no kan avsløre at det fortsatt er flere nordmenn i sving for klubben, og at kontraktene i dag er omtrent som før, selv etter politiaksjon og klagestorm i fjor.

Kaller det "fantasihistorier"

Canariajournalen.no forsøkte å få svar fra Eugen Friedrich Kaiser, direktør i Club Puerto Atlantico og toppsjefen i ferieklubbvirksomheten, til det som kommer fram i denne artikkelen i god tid før den ble publisert.

Kaiser svarte imidlertid først etter at den ble publisert. I en epost til Canariajournalen.no 13. april skriver han at artiklene om Club Puerto Atlantico og ham selv er fantasihistorier som inneholder ubegrunnede løgner som bidrar til å skape frykt og mistillit i den store medlemsbasen i ferieklubben. 

15. april sendte Kaiser, gjennom sin advokat, en ny epost til Canariajournalen.no med svar på noen av spørsmålene han ble stilt av Canariajournalen.no den 11. april:

  • Det er ikke sant at ansatte i Club Puerto Atlantico bruker kokain i arbeidstiden. De som i så fall hadde vært ansvarlig for en slik situasjon, ville blitt sagt opp umiddelbart.
  • Club Puerto Atlantico kan ikke vite om deres ansatte har kriminelt rulleblad. Det er ulovlig å be om dette når en person skal ansettes, under prinsippet om ikke-diskriminering og artikkel 25 i den spanske grunnloven.
  • Alle utenlandske arbeidstakere, særlig nordmenn som er nevnt i artikkelen, står fritt til å returnere til sine hjemland når de ønsker. Det er ikke sant at de er ettersøkt i sine hjemland for kriminelle aktiviteter.
  • Alle ansatte i Club Puerto Atlantico opererer med sine virkelige navn. 
  • Club Puerto Atlántico har ingen forbindelse med, eller forhold til, "Hells Angels".

Canariajournalen.no har bistått TV 2 hjelper deg med informasjon i forbindelse med et programinnslag om ferieklubben i Arguineguín og resalg av timeshareavtaler.

Programmet ble sendt 17. april 2014

Forbruker Europas råd om ferieklubber

For kontrakter inngått etter februar 2011 og i Spania 17.3.2012 har du angrerett i minimum 14 dager.

Forbrukeren skal få et obligatorisk angreskjema. Dersom forbrukeren ikke får et skriftlig, separat, standard angrefristskjema fylt ut av den næringsdrivende, utvides perioden til 1 år.

Enhver tilleggskontrakt termineres automatisk ved kansellering.

Dersom spesifikk informasjon gjengitt i direktivet mangler i kontrakten, utvides angrefristen til 3 måneder.

Det er forbud mot å kreve eller akseptere forhåndsbetaling fra forbrukeren før utløpet av angrefristperioden. Dette forbudet er utvidet til også å gjelde sikkerhetsstillelse, reservasjon av beløp på konto, eksplisitt anerkjennelse av gjeld eller andre vederlag til den næringsdrivende eller en tredjemann.

Dersom kontrakten er inngått før fristene over, eller du har oversittet angrerettsfristen kan du allikevel ha rett til å gå fra avtalen.

Fakta om ferieklubben

Go-compass er det nye navnet på Voyager Travel, som opererte på samme måte fra de samme lokalene i Arguineguin, og ble raidet av politiet i juli 2013 etter at det kom inn anmeldelser for svindel.

Navnebyttet kommer av den negative presseomtalen selskapet fikk etter politiaksjonen, der over 70 personer ble arrestert, deriblant nordmenn. Alle ble sluppet fri i løpet av 48 timer.

En privat rettssak pågår for tiden i domstolene. Sju personer fra ferieklubben, deriblant ferieklubbens øverste sjef og grunnlegger, tyskeren Eugen Kaiser, er anklaget for svindel.

Disse avga forklaring 3. februar. Nå venter partene på en dommeravgjørelse.

Kaiser har tidligere overfor Canariajournalen.no avvist at de driver med noen form for svindel.

Mange nordmenn har stått fram i pressen og fortalt at de føler seg lurt av klubben.

Forbruker Europa fikk inn 142 henvendelser om Voyager Travel i 2013.

Det utgjorde nesten halvparten av alle henvendelser på ferieklubber og timeshareanlegg som de fikk inn i fjor.

Flere nordmenn jobber for klubben. Canariajournalen.no kjenner med sikkerhet til ni nordmenn som jobber eller nylig har jobbet i salgsavdelingen.