På spasertur i dypet av Gran Canarias regnskog

I naturreservatet Los Tilos de Moya finnes den best bevarte laurbærskogen på Gran Canaria.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Her oppe på over 500 meters høyde treffer skyene dannet av de nordøstlige passatvindene

de bratte dalsidene, og sørger for mye fuktighet hovedsakelig i form av kondensasjon.

De dype dalene i nord er derfor grønne paradis sammenlignet med de karrige dalene sør på

øya. Skogen utgjør restene av Doramas-skogen som for 500 år siden dekket mye av det nordlige Gran Canaria.

Turen er en lett og kort rusletur med mye skygge, ideell på denne tid av året når det er varmere i været. Turen passer også for barnefamilier.

Til turen med bil eller buss

Fra sør følg motorveien GC-1 til utkanten av Las Palmas. Videre på ringveien (GC-3/GC-23) til krysset med GC-2. Herfra følg GC-2 til avkjørsel 15 ved El Pagador.

Ta her av langs GC-75 til Moya og videre mot Fontanales. Etter å ha kjørt gjennom sentrum av Moya fortsett rett fram på GC-700 når GC-75 tar av mot venstre.

Sving inn til venstre langs GC-704 i dalbunnen (skiltet Bco del Laurel) og parker ved besøkssenteret etter drøyt 100 meter.

Med buss ta rute 116 eller 117 fra Las Palmas til Moya. Videre med rute 124. Gå av i veikrysset med GC-704 som nevnt ovenfor (holdeplassnavn Los Tiles de Moya).

Omvisning i besøkssenteret

Før turen starter anbefales en tur innom besøkssenteret der det finnes mye interessant informasjon.

Merk at dette er åpent kun mandag til fredag fram til kl. 14.00.

Litt svette nødvendig

Fra besøkssenteret som ligger på 500 meters høyde gå tilbake langs veien og til høyre opp langs en bred sti etter 150 meter.

Ta til høyre i et stikryss kort etter, bratt opp dalsiden.

På Madeira

Etter den korte stigningen leder stien videre mer eller mindre på samme nivå langs en hylle i dalsiden. Ruten minner om en levadavandring på Madeira.

Det er til dels bratt nedenfor stien, men solide rekkverk gjør det trygt å ta seg fram.

I dypet av regnskogen

Det bærer så inn i tett laurbærskog. Den frodige vegetasjonen gjør at sollyset nesten ikke når dalbunnen.

Gå forbi benker som er en fin plass for en pause under grønne hvelvinger, spesielt hvis det er varmt.

Også idyllisk retur

Kryss ikke lenge etter en asfaltvei, gå til høyre og følg stien inn til venstre for veien gjennom laurbærskogen tilbake til besøkssenteret.

På veien passeres vannkanaler som også gir assosiasjoner til Madeira.

Totalt distanse kun rundt 2 kilometer, en drøy halvtimes vandring hvis man går fort.  Men det vil være synd, det anbefales å ta seg god tid for virkelig å nyte naturen.

Mer informasjon

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

På biltur for til tre typiske byer

Første del av ukens biltur følger en rute vi har beskrevet tidligere til Arucas og Firgas. Men begge plasser ligger på ruten mot Moya og er naturlige stoppesteder når ferden først går på disse trakter.

Fra sør, kjør nordover langs motorveien GC-1 til krysset med ringveien GC-3 som følges mot Arucas.

Arucas, den største byen i nord utenom Las Palmas, er mest kjent for sin katedral av sort stein. For de som liker sterke saker er det ingen vei utenom å få med seg en flaske Arehucas rom.

Arucas er et ubestridt senter for romproduksjonen på øya.

Rusletur i byen

Ellers er det absolutt verdt å ta en rusletur rundt i byen. Her er det lokalbefolkningen som råder grunnen og ikke solhungrige turister.

Fortsett så mot Firgas mot sør langs GC-20. I rundkjøringen der GC-20 ender videre til venstre gjennom Cruz til krysset med GC-30. Ta her til høyre nordover ned til Firgas.

Parker på en stor parkeringsplass til høyre etter 1,6 kilometer, rett etter å ha kommet inn i Firgas.

Gå opp trappetrinn mot høyre i sørenden av parkeringsplassen, kryss hovedveien (GC-30) på en fotgjengerovergang og gå opp trinn til en gate (Avenida de la Constitución).

Følg denne drøyt 200m mot høyre til krysset ved kirken. Her finnes det naturlige turmålet - Paseo de Canarias – en gate med fontene, rennende vann og relieff av de kanariske øyene. I nærheten ligger flere kafeer for en pause.

Videre mot Moya

For å fortsette videre mot Moya, kjør ned til sentrum av Firgas og nordover ut av sentrum på GC-300 ned til Buen Lugar. Herfra videre mot vest på GC-350 som svinger seg inn og ut av den dype, grønne dalen Barranco Azuaje.

Dalsidene er stupbratte så høydeskrekk er ingen fordel for sjåføren.

Rett etter at veien har passert neste åsrygg og leder ned i neste da,l ta til venstre langs GC-75 mot Moya. Er det tid nok anbefales å rusle litt rundt i denne typiske kanariske småbyen.

Kirken og kirkeplassen på vestsiden av tettstedet balanserer på klippekanten 200 høydemeter over bunnen av Barranco del Laurel og er vel verdt å få med seg.

Laurbærdalen

Etter å ha kjørt gjennom sentrum av Moya, fortsett rett fram på GC-700 når GC-75 tar av mot venstre. Sving inn til venstre langs GC-704 i dalbunnen (skiltet Bco del Laurel), og parker ved besøkssenteret etter drøyt 100 meter, som beskrevet for fotturen.

Ta fotturen som beskrevet ovenfor, eller ta en kortere rusletur for å strekke på beina. Nyt eventuelt medbragt niste under skyggefulle trær, der ikke andre lyder enn fuglesang er å høre.

Karrig kystlinje

Kjør deretter tilbake til Moya og videre ned til nordkysten på GC-75. Tilbake går nå turen langs GC-2, som til dels følger kystlinjen.

Med frådende brenninger som slår inn over klippene og små tettsteder med bebyggelse som nærmest virker fattigslig er det som å være hensatt til den øde og tørre kysten nord i Chile.

Den karrige kystlinjen kan komme som en overraskelse etter alt det grønne oppe i høyden.  Det demonstrer tydelig at regn er en sjeldenhet ved havnivå også i nord.

Nedbøren og fuktigheten oppe i fjellene skapes av skyene som dannes av passatvindene når disse treffer de bratte fjellsidene.

Fra utkanten av Las Palmas er det strake veien hjem sørover langs ringveien (GC-23/GC-3) og motorveien GC-1.

Total kjøretid uten pauser minst fire timer fra Puerto Rico.

Mange muligheter for syklister

For syklister anbefaler vi å parkere som for fotturen. Start sykkelturen ved følge den smale asfaltveien sørover opp den idylliske, grønne dalen.

Når dalen vider seg ut går ferden langs idylliske åkerlapper og forbi spredte småbruk. Etter snaut tre kilometer passeres kirken Immaculada al Xiliadora.

Benkene ved kirkeveggen er en god plass for en pause.

Valgets kvaler

Rett etter kirken går det veier både mot venstre og høyre, samt videre opp dalen. Her oppe langt vekk fra alt som minner av masseturisme finnes et utall ruter å velge mellom langs rolige sideveier og kjerreveier.

Vi vil derfor igjen ikke anbefale noen bestemt runde.  Kjøp et godt veikart og la dagsform og humør avgjøre hvor turen går og hvor lang den blir.

Landsbyen Fontanales oppe i åsene lenger mot sør er et godt turmål for en kort runde, det samme er Montaña Alta mot vest. For en lengre runde er en tur oppom Juncalillo og Fagajesto å anbefale.

De riktig tøffe kan ta turen helt opp til Artenara på 1200 meters høyde og få en fantastisk utforkjøring i belønning på returen, uansett hvilken vei som velges.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke i høst og vinter artikler om fotturene for Canariajournalen.no.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.