På fottur til Vega de Acusa, Gran Canarias «prærie»

Midt i Gran Canarias ville fjellverden, omgitt av dype daler og bratte fjellrygger, dukker plutselig en paddeflat slette opp.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

For de som kjører langs veien mellom Artenara og La Aldea de San Nicolás for første gang virker denne som en luftspeiling, med grønne enger og spredte småbruk.

Ukens tur tar deg med på en fascinerende vandring ned hit fra Artenara, den høyest beliggende landsbyen på øya.

Til turen med bil eller buss

Siden det fra sørkysten egentlig bare er to veier som fører opp i fjellene, må vi gjenta oss selv når det gjelder kjøreruten opp fra kysten.

Følg enten GC-200 og så GC-605 fra Puerto de Mogán, eller GC-60 fra Playa del Inglés til Ayacata.

Videre 15 kilometer mot nord til Tejeda på GC-60, og så 6,5 kilometer langs GC-210 til Artenara.

I rundkjøringen i utkanten av sentrum, sving av mot venstre i fjerde avkjørsel.

Følg denne veien 550 meter til gravlunden der det er en stor parkeringsplass.

Det er mulig å ta buss rute 220 til Artenara.

Med nåværende rutetider og få avganger er det bare praktisk mulig å ta buss på søndager når det er en avgang tidlig om formiddagen fra Las Palmas, med siste retur sent på ettermiddagen fra Artenara.

Gran Canarias høyest beliggende landsby

Vi anbefaler å ta turen først, og besøke Artenara etter endt tur.

Artenara er en sjarmerende og spennende landsby, den høyest beliggende på øya på over 1200 meter over havet. Et stopp her kan fort ta halve dagen.

Vidstrakt utsikt

Følg kjerreveien (asfaltert til å begynne med) opp over østsiden av kirkegården til toppen av åsryggen.

Tilbake mot nordvest ligger vide, grønne marker som plutselig ser ut til å forsvinne der øvre del av Agaete-dalen skjærer gjennom terrenget som kuttet med kniv.

Lengst i vest ruver det skogkledde Tamadaba-fjellmassivet opp over de isolerte dalene. Mot øst er det panoramautsikt over hele Tejeda-dalen.

Når kjerreveien fører videre mot vest, følges den skiltede S-88 ruten sørvestover på en god sti.

Lett og behagelig nedover

Ruten går ned gjennom åpen furuskog, med fin utsikt mye av veien. Sletten Vega de Acusa kommer snart til syne som en vid, grønn fotballbane omgitt av spisse fjellkammer. Kryss en kjerrevei etter snaut 2 kilometer.

Etter rundt 3 kilometer og en times gangtid kommer stien ut på en vei i kanten av slettelandet. Forlat her S-88 ruten, og følg den smale asfaltveien til venstre ned til Acusa Seca.

Det høres gjerne ikke fristende ut for en hardbarket vandrer å gå på asfalt, men dette er en smal blindvei som bare leder til noen få bosettinger. Trafikk er det lite av, og utsikten ned i den dype og ville Tejeda-dalen er spektakulær.

Videre mot øst er det ikke noe annet å se enn et virvar av spisse fjellkammer.

En «storby» av huler

Når veien ender etter en drøy kilometer fortsetter turen på en sti langs foten av en vertikal klippevegg. Et mylder av huler viser at dette må ha vært en viktig bosetting for urbefolkningen.

En del av hulene er nå i bruk som fritidsboliger, lagerrom og fjøs.

Turen fortsetter rundt mot vest ved foten av klippene der man etter en drøy halvtime treffer på en asfaltvei. Dette er den beryktede GC-210 til La Aldea, en vei som kun personer med nerver av stål bør tenke på å kjøre.

Landsby i fjellveggen

Fire hundre meter langs veien opp til høyre ligger «sentrum» i Acusa Verde.  Husene er for det meste bygd inn i fjellveggen, i forkant av store huler som også er gjort om til boligrom.

Baren El Chorro som befant seg i en av huleboligene var nedlagt sist vi var på besøk her. For en rast anbefales derfor å holde ut en stund til.

Opp til sletten

En lang og tøff retur via foten av Altavista-toppen er mulig ved å følge en sti mot nord fra Acusa Verde. Denne ruten har vi selv ennå ikke gått, men vi anslår at det langs den ruten vil ta minst fire timer tilbake til Artenara.

Returen går derfor til å begynne med samme vei tilbake langs foten av sletten, til asfaltveien påtreffes ved Acusa Seca. 50 meter etter den andre hårnålssvingen forlat veien på en sti krapt mot venstre.

Følg turrute S-88 bratt oppover. Etter en kort, men bratt stigning og en distanse på rundt 400 meter åpenbarer slettelandet seg på nytt. Flate marker er virkelig et uvanlig syn på Gran Canaria.

Gå videre et kort stykke fram til en smal asfaltvei som følges til høyre 400 meter til kapellet La Candelaria. Etter totalt rundt tre og en halv times vandring er dette en flott plass for en pause.

Benker finnes ved inngangen til kapellet og på et lite torg rett overfor dette.

Mot vest ruver Altavista-toppen opp over sletten.

I øst løper blikket direkte mot den markante, enorme klippen Roque Bentayga som ser ut til å reise seg rett opp fra slettelandet. Bak reiser Roque Nublo seg mot horisonten og gir klar beskjed om at storebror våker over alt.

Retur samme vei

Fortsett langs veien nordøstover 700 meter, til krysset med veien til Acusa Seca. Noen skritt mot høyre fører så til stien som ble fulgt på vei ut. Gå her samme vei tilbake.

Etter nesten fem timer og rundt 700 høydemeter i total stigning er man tilbake i Artenara.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave). I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Krefter igjen til sightseeing?

Er det slutt på kreftene, er det en god ide å komme tilbake en annen dag på sightseeing. Artenara har mye å by på.

I farten kan nevnes et flott hulekapell, en hulerestaurant med tunnelinngang, en gigantisk Jesus-statue som troner opp over landsbyen og et sjarmerende lite sentrum.

Beliggenheten i et smalt skar på kanten av Tejeda-dalen er også unik.

På biltur til Artenara

Bilturister følger kjørerute til Artenara som for fotturen. På den siste strekningen fram til Artenara går veien i det stupbratte henget under Moriscos-toppen og Montaña Artenara.

Etter uvær kan veien ofte være stengt noen dager her på grunn av steinras.

Til sletten

Etter å ha brukt god tid til å se seg rundt i Artenara fortsett bilturen langs GC-210 mot La Aldea. Denne fører etter 8 kilometer ned til Vega de Acusa.

Ta til venstre i krysset ved starten av sletten, og følg veien til den ender etter en drøy kilometer ved Acusa Seca. Ta en titt på alle hulene her, og gå gjerne et lite stykke videre på stien langs klippeveggen

Returner opp til sletten, ta til venstre og sving av mot kapellet La Candelaria etter 700 meter. Parker ved kapellet og ta en liten runde til fots på sletten.

Skremmende retur

For de som ikke er redde for smale veier og høye stup, går bilturen videre ned dalen mot La Aldea. Den øde kløften som utgjør Aldea-dalen ligner mest på en canyon i det sentrale Mexico, og ikke om ferieøya Gran Canaria.

De som ønsker en mer malerisk og detaljert beskrivelse av kjøreruten kan lese om dette i noen av artiklene vi skrev forrige vintersesong.

Fra La Aldea følges den svingete, men brede GC-200 tilbake til sørkysten.

Total kjøretid rundt fire timer og en halv time fra Puerto Rico.

God runde for syklister med gode dekk

Veiene er lite trafikkerte så syklister kan følge ruten beskrevet som for bil ned til Vega de Acusa, og ta en runde på de få sideveiene som løper ut over sletten.

Returner til nordenden av sletten og følg veien ned til Acusa Seca for å ta en nærmere titt på hulene ved foten av klippene.

Ferden går så tilbake samme vei. 1,8 kilometer nord for krysset i nordenden av slettelandet kommer en kjerrevei inn krapt fra høyre gjennom skogen.

Ta til høyre langs denne og følg veien opp gjennom skog og inn høyt oppe over den majestetiske Tejeda-dalen til den munner ut på GC-210 i fjellveggen under Moriscos etter 12 kilometer.

Det bærer litt opp og ned langs dalsiden med fantastisk utsikt.

Ta til venstre langs GC-210 tilbake til Artenara. Totalt ca. 35 kilometer. Høydeforskjell på mellom 800 og 900 høydemeter.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria. Forfatterne av boken skriver hver uke i høst og vinter artikler om fotturene for Canariajournalen.no

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.