På fottur til Kamille-skaret på Gran Canaria

På en knivsegg av en åsrygg mellom Tirajana- og Pilancones-dalene ligger Degollada de la Manzanilla, på norsk "Kamille-skaret".

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

En rundtur gjennom et variert landskap fører opp hit fra San Bartolomé de Tirajana. Dit er det kun en drøy halvtimes kjøretur fra sørkysten ved Playa del Inglés.

Til turen med bil eller buss

Til San Bartolomé følg GC-60 fra Playa del Inglés. Parker på parkeringsplassen på nordsiden av landsbyen, vest for kirken.

Med buss, ta rute 18 fra Maspalomas og Playa del Inglés til San Bartolomé. Gå av på holdeplassen i sentrum, 50 meter vest for kirken.

Virkelig en stor kommune

San Bartolomé er en av de største kommunene i areal på Gran Canaria, og strekker seg helt ut til kysten ved Bahia Feliz i øst, og til kanten av Arguineguin-dalen mot vest.

Dårlige veier

GC-60, som følges opp hit, er stort sett bred nok, men svært svingete.

Blir man liggende etter lastebiler, turistbusser eller lettskremte turister, kan turen opp fra kysten fort ta dobbelt så lang tid som den drøye halvtimen det tar ved «fritt leide».

Ikke som på Madeira

Var dette Madeira ville det allerede for 15 år siden ha vært motorvei klasse B med lange tunneler direkte opp til San Bartolomé fra kysten.

Man kan nesten mistenke lokalbefolkningen for å ville holde seg mest mulig isolert fra alle turistene som slapper av i solen på strendene.

Vertikal landsbyvandring

Start turen fra parkeringsplassen og bussholdeplassen ved gå tilbake mot kirken og langs hovedgaten mot høyre.

Etter 80 meter, ta til høyre opp en smal gate (Calle Padre Claret).

Gå rett fram videre bratt oppover i første kryss etter 30 meter, og ta så til venstre i neste kryss 50 meter senere.

Følg denne gaten (Calle de San Juan) 200 meter oppover gjennom et par svinger.

I et kryss nær toppen av bakken, gå rett fram, ut av tettbebyggelsen og videre mot venstre langs Calle Escaleritas kort etter.

I et kryss med en bred asfaltvei, fortsett på skrå rett fram langs Juglar Fabian Torres, til venstre for en skole (ikke følg veien lengst til venstre).

Ut av bebyggelsen

Etter å ha passert skolen, går veien forbi et par lave leilighetsbygg på høyre side.

Etter det siste bygget, noen få meter før veien svinger til venstre, gå mot høyre på en kjerrevei.

Når kjerreveien svinger til venstre etter 200 meter, gå rett fram på en sti langs rute S-50.

Restaurert ferdselsvei

Den vakkert restaurerte gamle ferdselsveien fører oppover gjennom spredt furuskog med flott utsikt mot Pico de las Nieves på nordsiden av dalen.

Mulig å jukse

Etter ca. 4 kilometer og en times vandring, møt en kjerrevei som følges til venstre et kort stykke opp til GC-60 ved Cruz Grande.

De late kan ta buss rute 18 eller taxi opp hit for å spare rundt 400 høydemeter i stigning.

Panoramavandring langs Pilancones-dalen

Gå til venstre  gjennom veiskjæringen, og så til venstre på en sidevei langs turrute S-60.

Ignorer grusveien til høyre etter noen få meter, og 50 meter senere gå til venstre i nok et kryss.

Kjerreveien følger fjellsiden gjennom svært spredt furuskog, høyt oppe over dalen med flott utsikt og uten nevneverdige høydeforskjeller.

Rute S-60 forlates ved Degollada del Dinero etter 1,5 kilometer der denne ruten fører sørøstover mot Chira-reservoaret.

På knivseggen

Snaut to timer fra Cruz Grande balanserer grusveien på en knivskarp egg der det blir storslått utsikt også mot Fataga- og Tirajana-dalene i øst.

Dette er Kamille-skaret, Degollada de la Manzanilla.

Alternative ruter for enveisturer

En alternativ tur er å fortsette rett fram på kjerreveien 13 kilometer til denne slutter.

En meget dramatisk sti følges så ned til Arteara i Fataga-dalen, der bussrute 18 kan frakte bilister tilbake til San Bartolomé, eller de som tok buss til starten tilbake til sørkysten.

Et annet returalternativ er å følge rute S-57 ned til høyre langs en sti, 500 meter sørover langs kjerreveien fra Degollada de la Manzanilla.

Denne fører ned til Ayagaures drøyt to timer senere.

Men her stopper ingen busser, så det er nødvendig å ringe etter taxi. Baren er heller ikke alltid åpen.

Dramatisk start på returen

I det kjerreveien svinger mot høyre på Degollada de la Manzanilla, gå rett fram på en bred, delvis oppbygd sti. Dette er skiltet rute S-57 som følges tilbake til San Bartolomé.

Stien slynger seg snart mot venstre bratt ned fjellsiden.

Når den flater ut går den over i en kjerrevei som fører langs en fjellhylle med fantastisk utsikt mot San Bartolomé.

Mot nord reiser den dramatiske sørflanken av det sentrale fjellmassivet seg nesten vertikalt over 1000 høydemeter opp til Pico de las Nieves på 1949 meter over havet.

Dette er det høyeste punktet på øya.

Lett tilbake

En drøy halvtime etter Kamille-skaret blir underlaget asfalt. Lukten levner så ingen tvil om hva slags husdyrhold som drives på den første gården som passeres.

Duften av furuer tar heldigvis snart over igjen.

I krysset etter gården, fortsett rett fram. Etter 400 meter, hold til venstre i et kryss.

Et par hundre meter senere, gå rett fram i et kryss, og kom så til et kryss med ruten fulgt på vei ut. Herfra følges samme vei tilbake.

Totalt tid for vandringen cirka fire timer (distanse 16 kilometer), med 500 meter i høydeforskjell.

Den merkede S-57 ruten følger forøvrig en annen vei ned til sentrum av San Bartolomé.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt mange andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Denne omtaler også rutene som de alternative, enveis vandringene nevnt ovenfor følger.

Repetisjonsøvelse for bilturister

For de som bare ønsker en biltur anbefales enkelt og greit en tur nordover langs GC-60 fra Playa del Inglés til San Bartolomé de Tirajana.

Ta en titt rundt i denne kompakte, tradisjonelle landsbyen som på tross av alle turistene som passerer har beholdt sitt originale særpreg.

Ikke for nervøse

Som omtalt flere ganger tidligere er det få veier som leder opp i fjellene fra sørkysten. Bilturen som beskrevet her er derfor en repetisjon av en tur fra forrige sesong.

Dette rett og slett fordi det ikke er noe nytt å by på. Den eneste nyheten er at turen som beskrevet nedenfor tar en avstikker langs den fascinerende sideveien i bratthenget under Pico de las Nieves.

Som beskrevet av oss tidligere er veien opp Fataga-dalen ikke å anbefale for de med høydeskrekk, og heller ikke for de som ikke liker å rygge på kanten av stupbratte heng for å slippe forbi lastebiler eller turistbusser.

Men for alle andre er dette en kjekk kjøretur som selv bare få kilometer nord for de tett bebygde turistområdene byr på en helt annen opplevelse.

Langs stupbratte klippevegger

Fra San Bartolomé de Tirajana, følg GC-65 i retning Santa Lucia. Før Santa Lucia er nådd, ta av til venstre langs GC-654 mot Taidia.

Følg denne sideveien høyt oppe over dalen i kanten av det mange hundre meter høye bratthenget under Pico de las Nieves.

Utenfor turiststrømmen

Dette er bokstavelig talt utenfor allfarvei, så de få og små landsbyene her er så nær det autentiske Gran Canaria det er mulig å komme.

Videre gjennom en øde fjellverden

Når GC-60 påtreffes igjen ved El Sequero, fortsett nordvestover mot Ayacata langs GC-60.

Ayacata er så liten at den knapt kan kalles en landsby, men et par barer finnes i hvert fall her.

Ikke bli lurt

I Ayacata, ta av mot sør langs GC-605.

Til å begynne med er veien bred og god, og gir ikke noe forvarsel om hva om er i vente.

Utfor stupet

Men vær herved advart! Syntes du veien opp Fataga-dalen nesten var for skummel, er siste del av ruten ned til Mogán-dalen kun for de som er totalt blottet for redsel for bratte fjellveier.

Tildels uten autovern slynger den smale veien seg i mange krappe svinger langs ekstremt smale fjellhyller ned i dalen. I løpet av få kilometer tilbakelegges 600 høydemeter.

Trøsten er at veien har et godt asfaltdekke. Personlig rekord på strekningen er 13 minutter.

Den er det bare Petter Solberg som kunne slått i sine glansdager.

Vel nede fører en 20 minutters kjøretur sørover langs GC-200 til enden av motorveien nord for Puerto de Mogan.

Total kjøretid fra Puerto Rico for de med gode nerver rundt tre timer.

Fin runde for syklister

Syklister som ikke er av det hardbarkede slaget og starter fra sørkysten ved daggry, tar syklene i bilen og parkere i San Bartolomé.

Herfra, følg GC-60 bratt opp 6 kilometer til Cruz Grande (400 høydemeter). Videre kan fotturen som beskrevet ovenfor følges tilbake til start, totalt 18 kilometer.

Noen få minutter ned fra Kamille-skaret er det nødvendig å trille syklene for de som ikke er erfarne singletrack syklister.

Blir dette for kort, er det en flott tur å følge kjerreveien videre 13 kilometer sørover fra Kamille-skaret.

Returen må dessverre gå samme vei tibake til skaret.

For de som vil bruke hele dagen, leder også et par skogsbilveier mot sørvest ned i Pilancones-dalen.

Spesielt veien som tar av ned mot høyre drøyt 2 kilometer fra Cruz Grande kan anbefales.

Denne leder rundt 15 kilometer ned langs vestsiden av dalen, til den plutselig ender på vestsiden av Barranco Chamoriscan i total ensomhet.

Returen går dessverre samme vei til fotturruten, som følges videre, med en stigning tilbake på 400 høydemeter.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.