På fottur over skyene på Gran Canaria

Campanario-toppen på Gran Canaria ligger ensomt til et godt stykke fra nærmeste bilvei. På over 1900 meters høyde, høyt hevet over Tirajana-dalen, er det virkelig mulig å nyte den friske fjelluften i fred og ro.

Av: Hugo Ryvik hugo.ryvik@canariajournalen.no

Herfra er det bare en halvtimes vandring videre til Pico de las Nieves (1949 meter over havet), det høyeste punktet på Gran Canaria.

Toppen ligger oppe over østenden av et platå med tett furuskog som strekker seg over mot Roque Nublo.

Bortsett fra noen minutter langs bilveien herfra, går turen langs gode skogsstier.

Til turen med bil eller buss

Med bosted i Arguineguin eller lenger vest, følg motorveien til den ender.

Deretter kjør 10 kilometer langs GC-200 nordover Mogán-dalen til krysset med GC-605. GC-605 følges så 23,5 kilometer til Ayacata.

På de første 10 kilometerne er GC-605 svært smal og svingete, og slynger seg opp i mange hårnålssvinger langs en nesten vertikal fjellside. Ved møtende trafikk er det enkelte plasser nødvendig å rygge.

Trøsten er at det ikke er noen fare for å møte busser eller store lastebiler. Svingene er rett og slett for krappe. Dessuten er asfalten god og jevn, og mesteparten av strekningen har fått autovern.

Hold til høyre i krysset med GC-60 i Ayacata, og sving straks etter til venstre langs GC-600. Etter 6 kilometer er piknikområdet ved Llanos de la Pez nådd, der det er gode parkeringsmuligheter.

Fra Maspalomas, Playa del Inglés og andre plasser østover, følg GC-60 opp Fataga-dalen, forbi San Bartolomé de Tirajana til Ayacata.

Ingen bussforbindelse fins til startpunktet for turen. Det er mulig å ta rute 18 til Cruz Grande, vest for San Bartolomé de Tirajana. Herfra kan skiltet turrute S-50 følges nordover opp til Degollada de los Hornos.

Dette gir en mye tøffere tur med en ekstra stigning på 500 høydemeter. Beregn 2 timer og 30minutter i tillegg tur/retur.

Flott piknikområde

Spesielt på søndag og helligdager er det et yrende liv på piknikområdet ved Llanos de la Pez. Plassen er et favorittmål for utflukter for lokalbefolkningen.

Her finnes mange utendørsgriller som kan benyttes, og i helgene er også baren åpen.

Duft av furnåler

Fra baren, kryss veien. Nær kilometermerke 8, følg en smal kjerrevei dekket med furunåler mot sørvest, opp gjennom skogen.

Etter rundt 15 minutter svinger veien rundt et lite dalsøkk fram til en hytte. Det er Refugio Diaz Bertrana, en liten fjellhytte som ikke er åpen for publikum.

I svingen før hytten er det mulig å gå til venstre for å følge en bratt snarvei som møter hovedruten i skaret nedenfor Pico de las Nieves.

Dette forkorter turen med cirka 40 minutter.

Vidt platå

Gå ellers opp til venstre rett etter hytten. Grønne malingmerker viser vei i motsatt retning. Enkelte varder er også å se.

Etter noen få minutter bærer det langs et steinete, åpent platå. Roque Nublo reiser seg mot horisonten i nordvest.

Viktig kryss

Etter 2 kilometer, kom til et stikryss i et vidt skar. Dette er Degollada de los Hornos.

Stier fører herfra i mange retninger. Rute S-50 fra San Bartolomé og Cruz Grande kommer opp fra sør og fortsetter mot nord til Cruz de Tejeda.

Denne ruten vil vi omtale nærmere i en senere artikkel.

Mot nordvest kan rute S-51 følges langs en fjellrygg til La Goleta, der turen til Roque Nublo starter. For de som har hele dagen på seg, er dette et godt alternativ for en dagstur.

Grovt regnet legg til rundt to og en halv times gange tur/retur for dette.

Fortsett ellers turen ved å følge stien krapt til venstre, mot øst slakt opp gjennom skogen. Hold til høyre i to stikryss.

Ikke noe for høyderedde

Den nakne Campanario-toppen stikker så plutselig opp over furuskogen.

Gå rundt til østsiden av toppen der litt lett kravling opp noen skrenter er nødvendig for å komme til det høyeste punktet.

Dette er en perfekt plass for en rast, i fred og ro og med majestetisk utsikt.

Mot øst faller fjellsiden 700 høydemeter rett ned i Tirajana-dalen i løpet av et par kilometer i luftlinje.

Videre gjennom skogen

Gå tilbake til siste stidele og så til høyre.

Fortsett nær toppen av fjellryggen i tett skog ned til et skar.

Ikke alene

Fra skaret fører en svært bratt stigning opp til toppen av Pico de las Nieves. Det vil si, ikke helt.

Det høyeste punktet ligger innenfor det inngjerdede området til den militære radarstasjonen på toppen.

Utsikten er uansett imponerende mot sør og vest. Selv sanddynene ved Maspalomas er tydelige mot horisonten i sør.

Gå opp over fjellknausen i enden av parkeringsplassen for utsikt mot øst.

En pause i fred og ro er som oftest ikke mulig. Bilveien som ender her gjør at det mesteparten av dagen er en jevn strøm av turister på biltur.

Snart fred og ro igjen

Følg veien 600 meter til krysset med GC-135. Til venstre for krysset forlat veien på en overgrodd kjerrevei inn i furuskogen. Enkelte varder viser vei.

Snart bærer det bratt ned mot bunnen av en smal dal.

Bortgjemte stier

Ruten går nå til venstre mot vest langs dalbunnen, på en god men lite brukt sti.

Etter cirka 10 minutter fører stien i kanten av furuskogen ovenfor en gammel frukthage og ned til en ungdomsleir med små hytter.

Følg en smal vei herfra ut til hovedveien, gå til venstre og kom kort etter tilbake til utgangspunktet.

Total tid for turen snaut to og en halv time i gangtid, med en høydeforskjell på rundt 600 meter i stigning.

Ruten kan også kombineres med andre turer som vi vil beskrive senere for å få en lengre tur.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt mange andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Ikke så mye nytt for bilturister

Med bil, følg beskrivelsen ovenfor til piknikområdet som er en fin plass for en strekk på beina.

Er det på tide med lunsj, ligger Restaurant Grill La Cumbre i veikanten halvannen kilometer mot nord.

Obligatorisk stopp

I krysset 300 meter etter restauranten, sving til høyre langs GC-130. Etter noen få kilometer fortsett langs GC-134 til Pico de las Nieves.

For alle førstegangsreisende er dette et obligatorisk stopp.

Det er ofte kamp om parkeringsplassene her. Et alternativ kan være å parkere nær veikrysset med GC-135, og gå opp til toppen (600 meter en vei).  Men utsikten som nevnt ovenfor gjør at det er bryet verdt.

Retur mot øst

Fra toppen, returner til krysset med GC-130 og følg denne veien østover mot Telde. Ruten fører ned gjennom furuskogen til kanten av krateret Caldera de los Marteles, der en stopp anbefales.

For de som vil komme hit på en tøffere måte, er det bare å gå fotturen beskrevet forrige uke.

Øde rygger

Etter Caldera de los Marteles er det slutt på skogen. Veien fører ned over åpne åsrygger med utsikt helt til havet.

Den er svingete, men bred og god. Trafikk er det også lite av.

For de som ikke liker ruten opp Fataga-dalen langs GC-60 fra sør er dette faktisk en lettere kjørerute til toppen av øya.

Bebyggelse er det lite av. Stopp gjerne i den lille landsbyen Cazadores som ligger forblåst til på toppen av en smal, bratt rygg.

For en autentisk forfriskning eller noe å bite i, stikk innom Bar Restaurante Grill Los Lirios eller Grill La Cueva Jonda.

En kuriositet er at åsryggen er så smal at hovedveien er enveiskjørt, på forskjellig nivå. Restaurantene ligger langs den øvre ruten, tilbake i retning Pico de las Nieves.

Retur via Telde

Videre fører veien til slutt ned i dalen vest for Telde, der sivilisasjonens mas til slutt tar overhånd.

En stopp i Telde kan anbefales som nevnt i forrige ukes artikkel. Returner ellers mot sør langs motorveien.

Total kjøretid, tre til tre og en halv time.

Svarteper for syklister

Tøffe syklister kan følge landeveien som beskrevet. Ellers er det få muligheter for syklister generelt sett.

Øst for Pico de las Nieves finnes et nettverk av grusveier og kjerreveier som er ypperlige for syklister.

Disse rutene vil vi imidlertid omtale i en senere artikkel der vi tar for oss vandringen opp Barranco de Guayadeque.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.