Bli med på en rusletur i Santa Lucía

Denne lette rusleturen går langs veier, kjerreveier og stier i Santa Lucía, en velstående jordbrukskommune høyt oppe i Tirajana-dalen. Syklister kan oppleve en spektakulær rundtur.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Turismen spiller en mindre rolle her enn i nabokommunen San Bartolomé, ikke minst fordi arealet omfatter kun fem kilometer kystlinje uten noen turistanlegg av betydning.

Kommunesenteret domineres av den store kirkebygningen ligger fint til i en sørvestvendt, frodig åsside. Den gamle bebyggelsen er for det meste flott restaurert.

Turen passer godt også for å strekke på beina for de som er på sightseeing med bil.

Til turen med bil eller buss

Følg GC-60 nordover Fataga-dalen fra Playa del Inglés til San Bartolomé de Tirajana. Herfra videre østover syv kilometer til Santa Lucía på GC-65.

Parker på parkeringsplassen langs hovedveien, i dalbunnen øst for kirken i sentrum.

Med buss ta rute 01, 36 eller 90 fra sørkysten til Vecindario, og bytt til rute 34 til Santa Lucía.  Eventuelt ta rute 18 til San Bartolomé, videre med rute 34 eller taxi til Santa Lucía.

Start med sightseeing i sentrum

Fra parkeringsplassen, gå opp mot sørøst forbi fontenen i parken, og opp på venstre side av rådhuset (Ayuntamiento).

Fortsett rett fram opp den smale gaten langs bygningen (Calle Leopoldo Matos), med flott vedlikeholdte gamle hus.

Gå rett fram i alle kryss fram til en bred gangvei (Camino de la Fuente) etter 260 meter. Følg denne mot venstre.

Ta til venstre når denne etter drøyt 100 meter munner ut på en bred asfaltvei ved Restaurante Hao.

Til utsiktspunktet Mirador de las Tederas

Omgitt av bygninger, fortsett rett fram oppoverbakke i et kryss, til høyre og ovenfor en

gate. Følg skilt som viser vei til Aula en la Naturaleza.

I første høyresving, fortsett rundt mot høyre, og gå rett fram i utgangen av svingen opp langs en smal asfaltvei.

Det bærer ut av bebyggelsen med flott utsikt tilbake ned til Santa Lucia. I et kryss etter totalt en kilometer, følg rustikk skilting til venstre mot Aula en la Naturaleza.

Fra utsiktspunktet Mirador de las Tederas som nås etter 250 meter er det panoramautsikt over dalen, og opp mot fjellene. Returner samme vei til høyresvingen nevnt ovenfor.

El Valle neste stopp

Ta her til høyre langs en svært smal betongbelagt vei (skilt Camino Al Valle). Mot venstre rager høye palmer mot himmelen og gir plassen et tropisk preg.

Kom til et T-kryss omgitt av bygninger i El Valle etter at veien som nå er steinsatt har ført oppoverbakke et kort stykke. Ta her til høyre.

Ut i naturen

Når veien ender etter 100 meter, fortsett litt opp mot venstre på en smal, humpete kjerrevei. Rett etter ta til venstre på en sti.

Krysset er lett å overse, men et grønt malingmerke på en stein viser vei.

Stien fører etter kort tid ut i et vidt bekkefar der en kjerrevei følges opp mot høyre. Bekkefaret forlates snart til venstre på en smal sti som fører opp til en vei ved noen bygninger i åssiden.

Mølledalen

Etter det første huset, følg en nylig steinsatt oppkjørsel bratt opp til høyre, forbi Molino de Cándido Rubio. Dette er en restaurert mølle nå brukt som feriebolig.

Stien fører etter få meter ut av bebyggelsen og opp langs en dal med palmer og frodig vegetasjon. På veien passeres flere mølleruiner.

Ved kanten av det dype bekkefaret i dalbunnen sees en mølleruin på den andre siden av dalen.

Denne er vanskelig tilgjengelig og det er ikke anbefalt å prøve å ta seg over.

Retur til sentrum

Gå tilbake samme vei til krysset ved Molino de Cándido Rubio. Ta til høyre og følg veien ned dalen tilbake til kirkeplassen.

Ta gjerne en titt inn i den store kirken og på utsmykningene utenfor. Total tid for turen en drøy time, distanse litt under fem kilometer.

Mer informasjon

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

Pause for bilistene denne uke

Bilturen som beskrevet i vår artikkel forrige uke fører innom Santa Lucía, og kan anbefales for de som ønsker en biltur.

Spektakulær rundtur for tøffe syklister

For syklister med gode dekk venter en spektakulær rundtur rundt den ville Tirajana-dalen.

Følg motorveien GC-1 til avkjørsel 31 (El Doctoral/Juan Grande). På nordsiden av motorveien fortsett mot Aldea Blanca på GC-105.

Ta til høyre i krysset i utkanten av landsbyen, til venstre i et 4-veis kryss etter 250 meter, og fortsett 250 meter rett fram til et T-kryss i sørvestenden av landsbyen.

Sving her til høyre og parker i nærheten av neste T-kryss etter 40 meter.

Sykkelturen starter langs kjerreveien rett fram, som fører vestover over åpent sletteland. Denne leder snart høyere og høyere opp langs vestsiden av den dramatiske, øde Tirajana-dalen. Stedvis fører ruten langs stupbratte heng.

Øde vei

I et kryss rett før en høyrekurve etter 10 kilometer, fortsett på den øvre veien. Drøyt to kilometer senere passeres de få bygningene som utgjør El Sitio de Arriba.

I et kryss i utkanten av bebyggelsen hold rett fram på den bredeste veien som snart slynger seg opp gjennom et par svinger og fortsetter langs fjellsiden.

Etter snaut 16 kilometer munner kjerreveien ut på en smal asfaltvei ved et høyt, grønt metallgjerde og en port.  Ta til venstre opp til GC-65, som påtreffes etter 100 meter.

Forbi Santa Lucia

GC-65 følges mot høyre sørover, forbi Santa Lucía der det er nok restauranter å velge mellom for de som er blitt sultne av å slite seg opp dalen. GC-65 forlates så etter 5,5 kilometer på GC-651 mot La Sorrueda.

Drøyt to kilometer senere, ta til høyre langs en smal, betongbelagt vei der skilt viser vei til mirador La Sorrueda.

Fra utsiktspunktet er det flott utsyn ned mot Embalse de Tirajana og demningen til reservoaret. Fortsett bratt nedover til dalbunnen er nådd nedenfor damveggen.

Videre på kjerrevei

Ta til venstre ned langs dalbunnen. Nå venter en flott, men humpete ferd på kjerreveien ned dalen. Totalt øde og forlatt er det ikke da en del småbruk passeres underveis.

Snaut 9 kilometer fra utsiktspunktet ovenfor dammen blir det igjen asfalt under hjulene ved noen betongbygninger i dalbunnen.

Cirka 900 meter etter den siste bygningen, ved det andre korte strekket med betongunderlag og rett nedenfor en høyspentmast oppe til venstre, ta til høyre på den utydelige kjerrevei som krysser dalbunnen.

På den andre siden av dalen trill sykkelen opp en sti langs dalsiden 300 meter. En kjerrevei følges så mot høyre en kilometer tilbake til Aldea Blanca.

De som synes dette blir i tøffeste laget tar en titt på kartet og følger veien forbi Sardina del Sur til El Doctora,l og videre tilbake til Aldea Blanca.

Total distanse cirka 35 kilometer, med en total stigning på rundt 900 høydemeter.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.