Jernbanen på Gran Canaria skal drives med vindkraft

Sju vindturbiner skal gi strøm til driften av den planlagte jernbanen fra Las Palmas og sørover til lufthavnen og Maspalomas på Gran Canaria.

Slik er det tenkt at togstasjonen i Arinaga skal se ut. Ill: TGC

Det offentlige selskapet Ferrocarriles de Gran Canaria har inngått kontrakt for styringen av det administrative prosjektet for å skaffe autorisasjon fra myndighetene til bygging av en vindkraftpark i Agüimes.

Fem vindturbiner på fem megawatt hver og to på to megawatt hver, 29 megawatt til sammen, skal levere driftsstrøm til jernbanen når det er tilstrekkelig med vind.

Vindkraftparken skal installeres i Monte Piletas, som ligger i ​​Corralillos-området i Agüimes kommune sørøst på Gran Canaria.

Godkjent av REE

Prosjektet er godkjent av det offentlige kraftselskapet Red Eléctrica de España (REE), slik at vindturbinene kan kobles til kraftnettet via en transformatorstasjon i Telde med en stasjon i Arinaga som reserve.

Når det er lite vind, skal strømmen hentes fra kraftnettet. I perioder med overskuddskraft fra vindturbinene, skal denne leveres ut på strømnettet.

Svært langt frem til realisering

På tirsdag kom nyheten om at ekspropriering av tomter der toglinjen skal gå skal starte i år.

Det er imidlertid svært langt frem til en realisering av prosjektet. Først og fremst må  finansiering skaffes til veie, og jernbanen er estimert til å koste 1650 millioner euro.

Jernbanen skal ha elleve stasjoner og en lengde på 57,80 kilometer.