Kjøretur til Gran Canarias mest kjente minnesmerker, del 2

I dag presenteres andre og siste del av bilturen som fører opp til noen av de mest ikoniske plassene på Gran Canaria.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur  redaksjonen@canariajournalen.no

Etter besøket i San Bartolomé bærer det virkelig opp i fjellene. Sving til høyre ut av parkeringsplassen, og følg GC-60 videre i retning Tejeda.

Kjøretur til Gran Canarias mest kjente minnesmerker, del 1

Passér den spredte bosettingen El Sequero i skyggen av den tusen meter høye, stupbratte sørflanken av Pico de las Nieves, før veien slynger seg opp gjennom et skar på en smal fjellrygg (28 km).

Dette er Cruz Grande.

Flott utsikt og turmuligheter

Herfra er det mange muligheter for en lett rusletur, eller en tøffere vandring langs merkede turruter. Utsikten både mot øst og vest er flott.
 Veien fører videre høyt oppe langs sørskråningen av det sentrale fjellmassivet, forbi de små husklyngene i La Plata. Det er vid utsikt mot sør der Chira-innsjøen kan skimtes, et av de store vannreservoarene på øya.

Biltur 3 i boken tar denne nærmere i øyesyn. Videre løper blikket over en øde fjellverden helt til Montaña de Tauro.

Dramatiske fjellformasjoner

Etter La Plata dreier veien mot nord høyt oppe over den øde og dype Ayacata-dalen med utsikt mot de dramatiske klippeveggene El Frontón, et populært sted for klatrere.

Klassisk fjellandsby

Ayacata, en liten fjellandsby på 1300 meters høyde, er neste anbefalte stopp (33 km). Spesielt om vinteren kan intetanende turister i t-skjorte få et kuldesjokk på morgenkvisten.

Temperaturen kan være mange grader lavere her oppe enn nede ved kysten.

Parker ved veikrysset med GC-600, og ta en forfriskning i Bar Casa Melo som ligger noen meter mot vest fra krysset.

Baren er populær også blant syklister, vandrere og fjellklatrere som finner nok av utfordringer her i fjellene.

Gran Canarias konge

I Ayacata forlates GC-60 i det GC-600 følges mot nord i mange krappe svinger opp til skaret på toppen av fjellryggen ved La Goleta 3 km senere.

Hvis en times lett vandring ikke er for drøyt er det nesten umulig å komme unna en rusletur opp til Gran Canarias mest kjente naturlige landemerke, Roque Nublo. Som en ensom kjempe reiser den gigantiske monolitten seg mot himmelen fra en platå 1750 meter over havet.

Aller flottest er det å være her oppe nær solnedgang.

Klassisk vandring

Vandringen til Roque Nublo er en klassiker, og en sightseeingtur til fots som alle som greier en lett tur på en drøy time anbefales å ta.

Turstøvler er ikke nødvendig, joggesko eller andre sko med god såle er tilstrekkelig.

Start turen fra parkeringsplassen i skaret. En god sti merket med skilt i stikryssene fører opp til foten av klippen. Ruten har rutenummer S-70.

Vær imidlertid oppmerksom da de fleste stiene i området rundt Roque Nublo er merket S-70. Hold til venstre i første stidele etter 15 minutter, og til høyre på toppen av et skar noen minutter senere der en fantastisk utsikt åpenbarer seg mot sør.

Stien flater snart ut på et vidt platå med høyfjellspreg, med Roque Nublo mot horisonten i nordvest. Forbi klippen er det utrolig utsikt ned i Tejeda-dalen, og videre mot vest mot den markante Altavista-toppen og de øde Tamadaba-skogene.

Piknik over skyene

Vel tilbake i bilen passér Mirador Presa de los Hornos kort etter La Goleta, der det er mulig å kaste et blikk ned mot Hornos-reservoaret, og over furuskogene i det sentrale fjellområdet.

Kom snaut 3 km senere til et av Gran Canarias flotteste piknikområder, Llanos de la Pez.

Idyllisk beliggende omgitt av skog i ”høyfjellet” på 1700 meters høyde er dette et populært utfluktsmål for lokalbefolkningen i helgene. Da er også den sjarmerende baren åpen.

For grillfantaster finnes griller til fri avbenyttelse.

Lett rusletur eller den tøffe veien til topps

En flott, kort rusletur, omgitt av duft av friske furunåler, er å gå opp gjennom skogen til Refugio Diaz Bertrana, ved foten av Pico de las Nieves.

Start der en kjerrevei tar av sørover fra GC-600, ca. 150 meter  mot vest fra innkjøringen til baren (50 meter etter kilometermerke 8).

Følg den smale kjerreveien dekket av furunåler slakt oppover en skråning kledd med skog. Passér en liten bygning på venstre side etter 15 minutter.

Rett etter svinger veien mot høyre, krysser et dalsøkk og ender til høyre for Refugio Diaz Bertrana. Gå herfra tilbake samme vei.

I den siste svingen fører forøvrig en bratt sti rett opp til det høyeste punktet på øya, en stigning på totalt 250 høydemeter herfra. Dette kan anbefales for de som heller vil bestige fjelltopper med litt slit enn sittende bak rattet.

Fjellrestaurant

Kjør videre nordover på GC-600 til krysset med GC-130 ved Cruz de los Llanos (41 km). Sving her til høyre.

Grill la Cumbre (åpen kl. 9-18, stengt torsdag) ligger på venstre side noen hundre meter før veikrysset hvis det ønske om en kaffe eller sandwich (”bocadillo” på spansk). Et lite tips er å holde seg unna varmmaten, denne er dyr, og kvaliteten så som så sist vi var på besøk.

Gran Canarias høyeste punkt

Ta til høyre i krysset med GC-134 mot Pozo de las Nieves 2,5k m senere. Sving til høyre i krysset på toppen av fjellryggen en kilometer etter, der GC-135 tar av til venstre.

Etter 600 meter er Pico de las Nieves nådd (45 km). Dette er den høyeste toppen på øya.

Det er ofte kamp om plassen da parkeringsområdet er lite. Et alternativ kan være å parkere nær krysset med GC-135, og gå opp til toppen.

Utsikten alene verdt turen

Selv om det faktisk høyeste punktet ligger inne i det avsperrede militære området er utsikten formidabel. Mot vest og nord sees hele det sentrale fjellområdet og skogene rundt piknikområdet Llanos de la Pez, omkranset av fjellkammer på alle kanter.

Sporene av skogbrannen i september 2017 er tydelige. Heldigvis ble brannen stoppet før den nådde flaten der piknikområdet befinner seg.

Den markante toppen langt mot vest er Altavista, beliggende i utkanten av det øde Tamadaba-området. Selv Teide på naboøya Tenerife er godt synlig i det fjerne.

I sør er utsikten ned i den mektige Tirajana-dalen 1000 høydemeter lavere imponerende. Videre sørover kan til og med sanddynene ved Playa del Inglés skimtes i det fjerne.

Mot horisonten i nordvest troner Roque Nublo majestetisk over det hele.

Gamle dagers fryser

På vei tilbake stopp i krysset med GC-135, og gå noen få meter sørover fra krysset på en sti. Her finnes en flott restaurert snøgrop med tak, Pozo de Los Canónigos, som stammer fra 1699.

I tidligere tider ble snø lagret i gropen som så ble omdannet til is brukt til mange formål. Industrien fikk sitt endelikt da kjøleskapet ble oppfunnet.

Den store informasjonstavlen gir mer informasjon.

Mange returmuligheter

For turen som omtalt her foreslås retur samme vei til sørkysten. I boken fortsetter biltur 1 mot nord gjennom det grønne Gran Canaria ned til nordkysten.

En annen returmulighet fra krysset med GC-130 er å følge denne østover ned til Telde eller Ingenio, ruter fulgt på biltur 8 i boken.

Takk for oss i denne omgang

Vi ønsker alle en god tur, og håper at denne bilturen også frister til å utforske det ekte Gran Canaria.

Greit å vite

Tekstene er tilpasset publisering på internett, og har derfor et annet format enn det som er tilfelle i boken.

Detaljert informasjon om landsbyer og tettsteder er i boken samlet i egne oversiktlige avsnitt til slutt for hver biltur. Her vil dette presenteres i den løpende teksten.

Dette gjelder også fotturmuligheter som i boken har et eget avsnitt helt til slutt i hvert kapittel.

Kartene som vises i bildeserien er tilpasset presentasjon på internett, og er derfor ikke i full utskriftskvalitet.

I boken finnes detaljerte veikart med høy kvalitet i målestokk 1:30 000, med kjørerute avmerket, og kart over byer og landsbyer som besøkes i målestokk 1:5 000.

Boken inneholder også langt flere foto enn det som er hensiktsmessig å presentere her.

Lenker

Veikart for Kanariøyene

Artikkelserie om kjøreturer
Pål H. Gjerden og Emma Arthur skriver en artikkelserie om kjøreturer på Gran Canaria. Artiklene er basert på to turbeskrivelser i Frifot Forlags bok "Beste Kjøreturer Gran Canaria".