På biltur til det grønne nord og dets tradisjonelle byer

På dagens tur besøkes tradisjonelle byer og små tettsteder i nord. Turen går også langs smale veier i dype, grønne daler der selv de fleste beboere i Las Palmas aldri har satt sin fot.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

En snarvisitt opp til det spektakulære utsiktspunktet Mirador Pinos de Gáldar er også lagt inn.

Mot nord igjen

Fra avkjørsel 56 (Arguineguin) følges motorveien GC-1 mot Las Palmas.

Etter 52 kilometer videre langs motorveien GC-3 til Arucas. Når denne ender i krysset med GC-20 (69 km), ta til venstre sørover, og følg veien en drøy kilometer til en stor rundkjøring øst for sentrum av Arucas.

Ta her av i første avkjørsel og følg GC-300 inn mot sentrum av Arucas til en stor parkeringsplass på høyre side etter 250 meter.

Sort kjempe

Den særpregede sorte kirken Iglesia de San Juan Bautista tvers over gaten mot vest er et naturlig første stopp på sightseeingturen. Denne er mer kjent som Arucas-katedralen selv om den offisielt bare er en vanlig kirke.

Byggingen ble påbegynt så sent som i 1909, og ble egentlig ikke fullstendig ferdigstilt før 70 år senere.

Gå deretter over torget mot nord og opp bratte gater i gamlebyen. Det er så absolutt verdt å ta en rusletur rundt i byen. Her er det lokalbefolkningen som råder grunnen.

Sterke saker

For de som liker sterke saker er det ingen vei utenom å få med seg en flaske Arehucas rom.

Arucas er det ubestridte senter for romproduksjonen på øya.

Vann og kunst i overflod

Tilbake i den store rundkjøringen, fortsett mot høyre langs GC-20 mot Firgas. I rundkjøringen der GC-20 ender (75 km) kjør videre til venstre gjennom det lille tettstedet Cruz til krysset med GC-30 en kilometer senere.

Ta her til høyre nordover til Firgas. Parker på en stor parkeringsplass til høyre etter 1,6 km, rett etter å ha kommet inn i tettstedet (78 km).

Gå opp trappetrinn mot høyre i sørenden av parkeringsplassen, kryss hovedveien (GC-30) på en fotgjengerovergang og gå opp trinn til en gate (Avenida de la Constitución). Følg denne drøyt 200 meter mot høyre til krysset ved kirken.

Her finnes det naturlige turmålet, Paseo de Canarias, en gate med fontene, rennende vann og relieff av de kanariske øyene. I nærheten ligger flere kafeer for en pause.

Vill og grønn dal

For å fortsette videre mot Moya kjør ned til sentrum av Firgas, og nordover ut av sentrum på GC-300 ned til Buen Lugar (81 km). Herfra videre mot vest på GC-350 som svinger seg ned i den dype, grønne dalen Barranco Azuaje.

Dalsiden er stupbratt så høydeskrekk er ingen fordel for sjåføren.

Hotell uten gjester

I bunnen av dalen to kilometer senere sving inn til venstre langs en smal vei og parker etter noen hundre meter. Ta en rusletur opp forbi ruinene av det gamle hotellet Balneario de Azuaje. Dette har for lengst sett sine siste gjester.

For mer informasjon, se kommunens nettsted ciudadano.firgas.es.

Det er en flott rusletur opp den trange dalen som her er mer som en kløft. De fleste kan lett fortsette en halvtimes tid til fots opp fra det gamle hotellet før bratte skrenter med rep gjør det utfordrende å komme seg fram.

En flott rundvandring fører ned i dalen fra Firgas. Se vår bok «Gran Canaria Fotturguide (3. utg)» for mer informasjon. Turen tar rundt 2 timer, med en stigning på over 300 høydemeter tilbake til Firgas.

Tilbake i bilen leder veien snart ut av dalen. Rett etter å ha kommet opp på neste åsrygg ta til venstre langs GC-75 mot Moya (84 km). Passer sjarmerende husklynger og frodig jordbruksland langs toppen av den brede åsryggen før en stor rundkjøring i sentrum av Moya er nådd (87 km).

Småby på kanten av avgrunnen

Parker i gaten rett fram fra rundkjøringen. En rusletur rundt i denne typiske kanariske småbyen er en trivelig opplevelse. Kirken og kirkeplassen ligger 100 meter ned til høyre fra enden av gaten der bilen er parkert.

Kirken balanserer på klippekanten 200 høydemeter over bunnen av Barranco del Laurel, og er vel verdt å få med seg.

Etter endt besøk, ta til høyre ut av rundkjøringen videre sørover langs GC-75. Fortsett rett fram på GC-700 når GC-75 tar av mot venstre i utkanten av Moya.

Veien fører nå ned i nok en dyp, grønn dal. Sving inn til venstre langs GC-704 i dalbunnen (skiltet Bco del Laurel), og parker ved besøkssenteret etter drøyt 100 meter (90 km).

Vandring som på Madeira

En fin liten tur til fots er å gå opp en sti til høyre nedenfor besøkssenteret, og ta til høyre et kort stykke lenger opp. På vei opp dalen følges en sti oppe i dalsiden.

Turen minner her om en levadavandring på Madeira. Vannkanaler i dalbunnen gir også assosiasjoner til denne øya. Stien leder tilbake til besøkssenteret gjennom skogen på vestsiden av veien. Se vår bok «Gran Canaria Fotturguide (3. utg)» for mer informasjon.

Turen tar bare 35 minutter, og bortsett fra den korte stigningen til å begynne med er dette er lett rusletur. Nyt eventuelt medbragt niste under skyggefulle trær, der ikke andre lyder enn fuglesang er å høre.

Øde avkrok

Kjør så videre langs den smale asfaltveien sørover opp den idylliske, grønne dalen. Når dalen vider seg ut går ferden forbi spredte småbruk.

Etter snaut tre kilometer passeres kirken Immaculada al Xiliadora (Ermita del Barranco del Laurel). Benkene ved kirkeveggen er en god plass for en pause.

Rett etter kirken går det veier både mot venstre og høyre, samt videre opp dalen. Her oppe langt vekk fra alt som minner av masseturisme finnes et utall ruter å velge mellom langs rolige sideveier.

På dagens tur kjør videre rett fram opp langs dalbunnen som nå er bredere og dekket av åkerlapper. I et vidt kryss (94 km) i det dalen smalner hold mot høyre ut av dalen mot vest. Veien er meget smal så pass opp i svingene.

I et kryss på toppen av åsryggen hold opp til venstre 200 meter til et kryss med hovedveien GC-70. Denne følges mot venstre til landsbyen Fontanales (97 km).

Hvis det er behov for lunsj finnes flere restauranter langs hovedgaten i her.

Svipptur til fjells

Fortsett på GC-70 som slynger seg opp til kanten av krateret ved Mirador Pinos de Gáldar. Vær oppmerksom i et vidt kryss 3 km etter Fontanales der GC-70 skal følges mot venstre opp langs toppen av åsryggen.

Stopp ved krateret etter totalt 104 km, eller fortsett opp til krysset med GC-21 800 meter senere. Ta her til høyre 700 meter fram til utsiktspunktet ved Mirador Pinos de Gáldar.

Imponerende utsikt

Dette er besøkt på en tidligere biltur men utsikten rettferdiggjør så absolutt et nytt besøk. Her på over 1500 meters høyde er utsynet over hele nordkysten formidabel.

Videre bærer det ut på ukjente trakter på nytt. GC-21 følges tilbake østover i øde furuskog, og langs kanten av en dyp avgrunn høyt oppe over enden av Barranco Azuaje som her høyere opp heter Barranco de la Virgen.

Skogsvandring

I veikrysset ved Cuevas del Corcho (111 km) fortsett nordover langs GC-21. Er det behov for en strekk på beina parker i svingen rett før bussholdeplassen ved krysset, og følg en skiltet turrute langs en bred sti opp den idylliske, smale dalen.

Ruten fører etter hvert gjennom flott skog, og leder helt opp til fjellryggen ved Cruz de Tejeda for de som har tid og lyst. Helt dit opp tar det minst to og en halv time tur/retur.

En god plass å snu er etter en drøy halvtime der det er god utsikt helt til Las Palmas fra toppen av en knaus.

Ruten til fots fra Cruz de Tejeda til Teror fører ned denne veien. Denne vandringen er beskrevet i vår bok «Gran Canaria Fotturguide (3. utg)».

Tilbake i bilen passeres noen få kilometer etter Cuevas del Cocho en typisk gammel vaskeplass på venstre side av veien.

Navneforvirring

Neste stopp langs GC-21 er Lanzarote (115 km), og nei vi snakker ikke om øya. Dette er en liten, tradisjonell landsby i dalen ovenfor Valleseco.

Et par rustikke barer langs hovedveien i sentrum gjør det mulig å innta en cortado i ekte kanarisk stil.

Tørr by?

Ferden går fra Lanzarote videre ned dalen som nå er overstrødd med åkerlapper og bebyggelse til Valleseco.

Til tross for navnet som direkte oversatt betyr «tørr dal» er Valleseco blant kommunene på øya som får mest årlig nedbør.

Parker langs gaten ved kirkeplassen (116 km), og ta en titt på kirken.

Bortgjemt landsby

Kjør videre langs GC-21 et kort stykke. Sving her til venstre mot landsbyen Valsendero langs GC-305 og følg denne videre mot høyre når GC-21 leder mot sør. Veien slynger seg ned til landsbyen som ligger godt skjult i dalbunnen (120 km).

Bortsett fra den idylliske beliggenheten utenfor allfarvei er det egentlig ikke noe spesielt å se.

I et kryss oppe i sørenden av landsbyen ta krapt til høyre. Et brunt skilt med tekst «Barranco de la Virgen» viser vei.

Lokal storindustri

Det eneste som forstyrrer etter en stund er det store tappeanlegget for Aguas de Firgas, det mest kjente kildevannsmerket på Gran Canaria.

Når mineralvannsanlegget er passert leder den smale veien snart utover høyt oppe langs østsiden av Barranco Azuaje med flott utsikt ned i dalen. Langs den smale dalbunnen er det bare mulig å ta seg fram til fots.

Tilbake i Firgas

Etter en snau halvtimes kjøring er Firgas nådd på nytt. Følg veien forbi kirken til krysset med GC-350 (130 km), som følges nordover til Buen Lugar på nytt.

Her til høyre på GC-300 mot Arucas, før GC-331 følges videre mot nord fra Cambalud, skiltet til Las Palmas (136 km). I et kryss ved en bensinstasjon i Bañaderos, ta til venstre langs GC-330 ut til kystveien GC-2 (141 km).

Nordkysten

Den karrige kystlinjen kan komme som en overraskelse etter alt det grønne oppe i høyden. Dette demonstrer tydelig at regn er en sjeldenhet ved havnivå også i nord.

Nedbøren og fuktigheten oppe i fjellene skapes av skyene som dannes av passatvindene når disse treffer de bratte fjellsidene.

Hjem igjen

GC-2 følges gjennom tunnelen under sentrum av Las Palmas til østsiden ved havnen (153 km). Hold til høyre i rundkjøringen etter tunnelen, og ta så straks til venstre ned på GC-1.

Herfra er det strake veien hjemover til sørkysten.

Avkjørsel 56 ved Arguineguin er nådd etter totalt 226 km. Regn med 4 til 5 timer i ren kjøretid.

Vi håper at alle som tar turen får en fin tur i dette landskapet som er helt forskjellig fra naturen sør på øya.

Bilturer på Gran Canaria

Frifot Forlag gir denne sesongen alle anledning til å ta et avbrekk fra det travle strandlivet.  Vi tar deg med på de beste kjøreturene, og til de fineste utsiktspunkt og piknikplasser.

De som trenger en strekk på beina er heller ikke glemt da flere gode forslag til korte rusleturer som et avbrekk på bilturen også er med. Spesielle severdigheter verdt å få med seg omtales også.

Frifot Forlag har gitt ut vandreguider for Gran Canaria som også har med beskrivelser av bil- og sykkelruter. Forfatterne av bøkene, Pål H. Gjerden og Emma Arthur, skriver i vinter om bilturer på Gran Canaria for Canariajournalen.