Hurra for nødsentralen på Kanariøyene!

I dag feirer 112, nødsentralen på Kanariøyene 22 års aktiv tjeneste.

I dag feirer nødsentralen 22 år. Canariajournalen gratulerer Foto: gobcan

Feiringen er preget av den ekstraordinære situasjonen, covid-19, som har medført at tjenesten har vært nødt til å fordoble menneskelig og teknisk innsats for å svare på innbyggernes henvendelser. 

 Totalt 9 259 087 mennesker på Kanariøyene har bedt om hjelp fra koordineringssenteret for nødsituasjoner og sikkerhet (CECOES) 1-1-2, siden oppstarten i 1998. Av disse var 3.185.954 personer i en nødsituasjon, med overhengende fare for liv eller helse, eiendom eller rettigheter, heter det i en pressemelding fra regjeringen på Kanariøyene.

I løpet av denne tiden har CECOES 1-1-2, (en tjeneste under departementet for offentlig administrasjon, rettferdighet og sikkerhet), løst 9 922 634 hendelser, hvorav mer enn 51% (5 104 764) er helserelatert, og nesten 32% (3 147 778) er relatert til sikkerhetsoppdrag. Ulykker utgjør 8,35% (828 894) av det totale antallet hendelser. Brann og redningstjeneste utgjør 8,30% (823 591) av den totale aktiviteten.

Data for hver enkelt øy.

Gran Canaria har det høyeste antallet henvendelser, med 4441 735 i denne perioden. Tilsvarende tall er det for Tenerife der 112 har svart på 4 103 810 hendelser i løpet av sine 22 år.

Den tredje øya med høyest aktivitet er Lanzarote, med 538.775 hendelser løst, fulgt av Fuerteventura med 392.851 hendelser.

På øyene La Palma, La Gomera og El Hierro, er det registrert mer enn 440.000 hendelser. (henholdsvis 284.568, 99.657 og 61.238).

All denne aktiviteten har medført styring av mer enn 18 millioner forespørsler om hjelp i disse årene, der sentralen har måttet mobilisere utrykningsetatene. De resterende 10.875.727 hjelpeforespørslene ble løst uten å mobilisere ressurser, ettersom de var forespørsler om informasjon eller konsultasjoner.

Utvikling 

Antallet årlige hendelser som administreres av denne tjenesten, har vokst, i disse årene, med 146%, fra de 214 772 som ble løst i 1999 til de 528 965 som ble koordinert i 2019.

En enda større vekst har funnet sted i antall personer som får hjelp. Det har økt med mer enn 214%, fra 162.201 mennesker som ba om hjelp fra 1-1-2 i 1999 til de mer enn 510.000 som fikk hjelp i fjor.

Med sikte på å lette tilgangen til denne tjenesten, ikke bare for nasjonale eller utenlandske innbyggere, men også for alle turister som besøker øyene, har denne tjenesten hatt en flerspråklig service fra begynnelsen. Operatørene svarer på engelsk, tysk, fransk, italiensk, og det har blitt lagt til et eksternt oversettelsessystem de siste årene som gjør tjenesten i stand til å håndtere mer enn 40 språk.

Utviklingen av denne tjenesten har også vært enorm, ettersom den har opplevd en vekst på nesten 490% siden oppstarten, fra de 2.430 samtalene som ble besvart på andre språk i begynnelsen, til mer enn 13.000 besvarte 2019.

Tags