En vandring til den gylne sandstranden bare tøffe kan nå

Playa de Güigüi er ikke som andre strender, selv om sanden er gyllen, vannet rent og bølgene blå som ellers på Gran Canaria.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Den eneste sikre veien hit er til fots, og selv det krever sitt. Både fram og tilbake bærer det først opp og så ned, svært bratt opp og ned. Og dette gjelder «ekspressruten» vi tar for oss.

Den alternative ruten fra La Aldea i nord tar hele dagen, og minner mest om en høyderute i Alpene.

En stakkars sveitser som tok denne alternative veien for noen år siden, falt utenfor et stup og ble først funnet etter et år.

Til turen med bil eller buss

Fra enden av motorveien i vest, nær Puerto de Mogán, følg GC-200 til Degollada de la Aldea.

Videre langs GC-204 langs en smal fjellhylle høyt oppe over Aldea-dalen, over et skar og så noen få kilometer ned til Tasartico.

Parker ved siden av veien rett før man kommer inn i landsbyen, eller i nærheten av kirken inne i landsbyen. Ingen bussforbindelse.

Roe nervene?

Ble bilturen langs fjellveggen fra Degollada de la Aldea i drøyeste laget, er det bare å stikke hodet innom baren. Denne befinner seg i en av de første bygningene på høyre side etter å ha kommet inn i landsbyen.

Lett, men kort oppvarming

Starten på turen er lett nok.

Følg grusveien langs dalbunnen vestover, forbi store, overdekkede bananplantasjer.

Til himmels

Skilt for turrute S-79 viser så vei opp til høyre.  En god sti fører bratt opp, mer enn tre hundre  høydemeter, til det smale skaret Degollada de Aguasabina.

Landskapet er åpent og karrig.

Langt igjen til havet

I skaret kommer havet til syne som en blå flekk innrammet av taggede fjellkammer.

Men det er langt ned til sjøkanten.  Trøsten er at stien stort sett er lettgått.

Ikke ta feil vei

Etter en lang nedstigning, kom til et stikryss ovenfor en grunn sidedal.  Ruten til høyre er «langruten» til La Aldea.

Gå rett fram og passer snart et hus som ser ut som et falleferdig skur. Dette var fast bebodd sist vi passerte.

Fortsett mot venstre i et stikryss nær bunnen av den vide dalen som kommer inn fra øst.

Endelig lukt av saltvann

Gå forbi høyt siv og ned en kort, bratt skråning til havkanten. Den sørligste stranden, Güigüi Grande, kan være en skuffelse om vinteren.

Høyvann og vinterstormer gjør at sanden ofte da er borte og det eneste som er å se er rullesteiner.

Ufrivillig overnatting?

Fortsett nordover langs sjøkanten til stranden Güigüi Chico, som har gyllen, fin sand året rundt.

Men fortrinnsvis ikke uten å ha sjekket tidevannstabellen. Ved høyvann er det i praksis umulig å komme seg tilbake. En overnatting her kan bli en kald opplevelse vinterstid.

Retur samme vei, eller ikke?

Returen går i utgangspunktet samme vei. Total tid for turen er over fem timer i gangtid, med en total stigning på ikke langt unna 1000 høydemeter.

De som vil ta seg skikkelig ut, fortsetter mot nordvest til La Aldea fra stikrysset nær dalbunnen.

Turen over til La Aldea herfra tar fem til syv timer avhengig av dagsform, med en stigning i  høydemeter som er langt over firesifret.

Er man fjellvant etter norsk målestokk, er dette egentlig ikke noe problem.

Avtal henting med kjente, eller ring etter en taxi for transport tilbake til Tasartico.

Detaljert rutebeskrivelse, inkludert nøyaktige tids- og avstandsangivelser underveis finnes i vår bok Gran Canaria Fotturguide (3. utgave).

I boken finnes detaljerte kart med høy kvalitet og stor målestokk, samt mange andre flotte bilder. Her er også tatt med nøyaktig beskrivelse av adkomst med buss eller bil.

For de som ønsker turer i nærheten av kystlinjen i sør, se vår tidligere utgitte bok Gran Canaria Sør Fotturguide.

På biltur til øde strender i vest

Fra enden av motorveien i vest, nær Puerto de Mogán, følg GC-200 til krysset med GC-205 til Tasarte.

Følg denne veien forbi Tasarte, den eneste landsbyen i Barranco de Tasarte og videre ut til kysten ved Playa de Tasarte.

På tross av en avsides beliggenhet er restauranten i havkanten et yndet turmål for nordmenn på biltur.

Topografien gjør at det kun er en vei tilbake, opp til krysset med GC-200. Bare fjellgeiter og båtfolk kan ta seg fram langs kystlinjen.

Videre til Tasartico

Følg GC-200 noen få kilometer til Degollada de la Aldea, og videre til Tasartico som beskrevet for fotturen.

Å komme seg videre ned dalen og ut til havkanten kan bare anbefales for de som har firehjulstrekker. Grusveien er ikke spesielt snill med vanlige leiebiler.

Fra Tasartico, returner samme vei til sørkysten.  Total kjøretid tre og en halv til fire timer.

Berg- og dalbane for syklister

Ta syklene i bilen til Degollada de  la Aldea. Ruten på to hjul går motsatt vei av bilturen til Tasartico og Playa de Tasarte.

For de som er i god form og har tid nok, anbefales å sykle helt ut til Playa del Asno fra Tasartico før turen går videre til Playa de Tasarte.

Fra Playa de Tasarte går returen tilbake til Degollada de la Aldea. På grunn av den totale høydeforskjellen, blir dette en god dagstur.

Fotturserie fra Gran Canaria

Frifot Forlag har gitt ut en 3. utgave av en vandreguide med fotturer på Gran Canaria.

Artiklene har også forslag til turer med bil og sykkel.

Boka er skrevet av Pål H. Gjerden og Emma Arthur, begge erfarne turgåere. Arthur er også turleder for Stavanger Turistforening og kvalifisert Eco-turguide.