ANNONSE
Las Palmas de Gran Canaria
+22°C
Partly Sunny
Santa Cruz de Tenerife
+23°C
Partly Sunny
PUBLISERT 19. JANUAR 2017 - SIST ENDRET 27. JANUAR 2017
Norvald Erlandsen fra Egersund vil tvinge butikksvindlere på Gran Canaria i kne. Om ett års tid blir det rettssak i Las Palmas. Foto: Hugo Ryvik
Norvald Erlandsen fra Egersund vil tvinge butikksvindlere på Gran Canaria i kne. Om ett års tid blir det rettssak i Las Palmas. Foto: Hugo Ryvik

Butikkeier på Gran Canaria arrestert for 100.000-kroners svindel av nordmann

Pensjonisten Norvald Erlandsen (67) fra Egersund ble i november angivelig fralurt over 100.000 kroner under kjøp av et nettbrett i Puerto Rico på Gran Canaria. Nå har han klart noe nesten ingen andre har klart på over 30 år: Å få butikksvindlerne stilt for retten. 

Artikeln har svenskt språkval.

ANNONSE

Kvitteringen

Butikkeier på Gran Canaria arrestert for 100.000-kroners svindel av nordmann

Forsvarsadvokaten presenterte en kvittering med nordmannens underskrift i rettsmøtet hvor det er listet opp varer for 4.589 euro. Nordmannen hevder at han ikke har noen som helst kjennskap til varene som er listet opp. Foto: Privat.

En 36 år gammel utenlandsk mann er pågrepet på mistanke om å ha svindlet Erlandsen for til sammen 11.567 euro i en elektronikkbutikk i Mogan kommune, ifølge informasjon som Guardia Civil har gitt Canariajournalen. Det blir cirka 105.000 kroner etter dagens kurs.

Politiet leter angivelig også etter tre andre personer som de mistenker er involvert i svindelen.

Vanskelig å bevise svindel

Hittil har politiet hatt store problemer med å få tiltalt og dømt slike butikksvindlere. Særlig fordi så godt som ingen turister tar seg bryet med å gå til anmeldelse på Gran Canaria, men også fordi svindlerne bruker smarte metoder og nesten alltid kan dokumentere at kundene har fått varene de ville ha og har signert for kjøpene.

– Nå håper jeg at andre som er blitt lurt i disse butikkene også anmelder det til Guardia Civil slik at politiet får mer å jobbe ut ifra, sier Norvald Erlandsen.

Kan være stort gjennombrudd

Pågripelsen kan være et stort gjennombrudd for å få bukt med denne typen svindel i butikker i turistområder sør på Gran Canaria.

Dette har pågått i stort omfang siden 1980-tallet og har økt i omfang de siste to-tre årene. En lang rekke nordmenn og turister fra flere andre nasjoner har blitt lurt.

Les mer om svindelen Erlandsen ble utsatt for her: Nordmann fralurt over 80.000 kroner i butikk på Gran Canaria.

To butikker involvert

Butikken hvor kortsvindelen ble utført ligger ved strandpromenaden i turistbyen Puerto Rico, men svindelopplegget startet i en lignende butikk ved havnen i Puerto de Mogan, noen kilometer lenger vest, før den fortsatte i Puerto Rico, ifølge Norvald Erlandsen.

Begge byene er svært populære blant nordmenn, og mange har opplevd å bli svindlet i slike butikker.

Oppdaget svindelen etter hjemkomsten

Svindelen ble gjennomført dagen før Erlandsen og hans kone skulle reise hjem til Norge fra ferien på Gran Canaria i november. Han oppdaget først hvor stort omfanget var etter at han kom hjem til Egersund.

Kontoutskrifter avslørte at et kredittkort og et debetkort var belastet for til sammen nesten 90.000 kroner. Alt Erlandsen har fått for pengene er et nettbrett av ukurant merke og et 4G-modem uten fungerende abonnement.

Guardia Civils etterforskere i Puerto Rico fant senere ut at det var trukket ytterligere beløp slik at det endte på over 80.000 kroner totalt.

Ifølge politiet på Gran Canaria var det også gjort et mislykket forsøk på å trekke ytterligere 2000 euro fra Erlandsens kort, slik at den totale summen ville kommet opp i rundt 100.000 kroner hvis det hadde lyktes.

Svært få går til anmeldelse

De fleste turister som blir lurt på denne måten på Gran Canaria fortviler over tapet, men velger å avskrive pengene og lar det bli med det.

Se bildeserie av butikker, utstyr og folk som er svindlet

De syns det blir for mye bryderi, vanskeligheter med språket, usikkerhet om hvordan man kan gå frem for å få tilbake pengene og hvor man kan henvende seg for å få hjelp.

Ofte blir ikke svindelen oppdaget før de er tilbake i hjemlandet, og det kan bli kostbart hvis folk må ta seg fri fra jobb og betale for en ekstra reise og hotellopphold på Kanariøyene for å få anmeldt forholdet og møte opp i rettssaker.

Problemet er at de som anmelder det i Norge eller prøver å få tilbake penger fra kortutsteder eller forsikringsselskap, som regel ikke kommer noen vei. Det samme gjelder saker som blir fremmet for bankklagenemnda.

Reiste tilbake for å få igjen pengene

Egersundmannen, derimot, var fly forbannet og ville ikke la skurkene slippe unna. Han anmeldte saken til politiet i Norge. Saken ble henlagt på grunn av mangel på bevis, ifølge et brev fra politiet.

Erlandsen lot ikke det ta motet fra seg. Han bestilte ny ferietur til Puerto Rico i januar sammen med sin kone, fikk tak i en tolk når han kom frem, og dro til Guardia Civil i Puerto Rico for å anmelde saken der.

Politiet gikk til aksjon

Etter først å ha vært noe avvisende, tok politiet skikkelig tak i saken og troppet opp i butikken sammen med Erlandsen og tolken. Der var det ingen betjening, men en person fra nabobutikken dukket opp.

– Det viste seg at butikken hadde fått ny eier og nytt navn 1. januar, forteller Erlandsen.  

Den nye eieren befant seg på en restaurant i nærheten, og ble hentet til butikken. Politiet presset på for å få opplysninger om hvem den forrige eieren var, ifølge Erlandsen.

Fikk tilbud om penger tilbake

– Mens diskusjonen pågikk, kom merkelig nok personen fra nabobutikken med tilbud om at jeg kunne få pengene tilbake hvis jeg kom tilbake til butikken på et visst tidspunkt. Det ville imidlertid ikke politiet ha noe av i og med at det nå var en politisak, forteller Erlandsen.

Etter hvert fikk politiet greie på navnet til den forrige eieren, og gikk senere til pågripelse.

Erlandsen ble kort tid etter innkalt til en såkalt hurtigrettssak i lokalretten i Maspalomas den 13. januar. Den mistenkte, butikkinnehaveren, troppet også opp i rettsbygningen sammen med en advokat.

Canariajournalen var til stede i rettsbygningen og fulgte hendelsesforløpet.

Første runde i hurtigrettssaken

Under registreringen i rettsbygningen viste det seg at en godkjent tolk ikke var skaffet til veie på forhånd av domstolen, og de fikk heller ikke kontakt med noen mens Erlandsen ventet.

Dommerfullmektigen som håndterte saken valgte da å godta at nordmannens private tolk, Ingrid Høe Albrecht, kunne gjøre jobben. Etter tre kvarters tid med venting ble de begge kalt inn i et rom med fire kontorplasser hvor det pågikk flere hurtigrettssaker og andre aktiviteter samtidig.

Etter det Canariajournalen har fått rede på fra advokater på Gran Canaria, foregår disse sakene ofte slik at det kan være en dommer, dommerfullmektig eller funksjonær som sitter med ofrene, de tiltalte og eventuelle advokater og foretar utspørring.

Hvis det ikke er dommeren, sitter denne i et annet rom og følger saken via datamaskin, og sender spørsmål som skal stilles til fullmektigen.

Forklaringen

Den mistenktes forsvarsadvokat deltok også i møtet, som foregikk ved en av kontorplassene. Under møtet stilte personen som hadde rollen som dommerfullmektig først en rekke spørsmål til Erlandsen.

– Vi gikk gjennom alt som hadde skjedd fra jeg handlet i butikken i Puerto de Mogan til jeg var ferdig i butikken i Puerto Rico, og senere oppdaget at jeg var blitt lurt, forteller han.

I forklaringen sa han blant annet at han først kjøpte et nettbrett i butikken i Puerto de Mogan. Dette skulle konfigureres med blant annet norsk språk, og han ble bedt om å hente nettbrettet i en "serviceavdeling" i Puerto Rico dagen før han skulle reise hjem.

"Serviceavdelingen" viste seg å være en butikk kalt Diamond Bazar, og det var her kortsvindelen angivelig ble gjennomført ved at to betalingskort ble trukket flere ganger i en betalingsterminal og belastet med betydelig høyere beløp enn kjøperen var klar over.

Ifølge Erlandsen og hans kone, som var med, ble de hentet på hotellet av en person fra butikken i Puerto de Mogan og kjørt til butikken ved strandpromenaden i Puerto Rico da nettbrettet skulle hentes.

Personen som fylte ut papirene for handelen var ifølge Erlandsen den samme begge steder, pluss en person til i Puerto Rico.

Forfalsket kvittering?

Under hurtigrettssaken la forsvarsadvokaten frem en håndskrevet kvittering med et beløp på 4.589 euro som var underskrevet av Erlandsen.

– Der sto det oppført flere varer som jeg ikke hadde kjøpt, og de sto heller ikke på dokumentet som jeg underskrev i butikken, sier han.

Erlandsen hevder at han skrev navn og adresse øverst på et dokument og signerte nederst, men at dokumentet ikke var fylt ut med noe annet da han signerte, og at han ikke fikk med kopi av kvitteringen eller noen andre dokumenter.

Han skal da han signerte ha vært temmelig sliten og ør i hodet etter på ha blitt utsatt for voldsomt salgspress fra flere selgere i butikken i over to timer.

Forsvarsadvokaten spurte om det var Erlandsens underskrift, noe han bekreftet. Hun spurte også om han fikk med seg varer fra Puerto Rico-butikken, og han bekreftet at han fikk med et nettbrett.

Forsvarsadvokaten la også frem en kvittering fra betalingsterminalen på det samme beløpet som sto på kvitteringen. Alt dette fremgår av referatet fra rettsmøtet. Belastningen av kredittkort nummer to ble ikke berørt.

Ble bedt om identifisering

Erlandsen ble deretter tatt med ut i ventehallen, hvor butikkinnehaveren, som satt og ventet, ble utpekt, og nordmannen ble spurt om det var han som solgte varene.

– Jeg kjente ikke igjen den personen, så jeg svarte nei, jeg tror ikke det, sier Erlandsen.

Sådde tvil om tilregneligheten

Forsvarsadvokaten spurte deretter Erlandsen om han hadde økonomiske problemer, om han levde av pensjonen, hva han hadde jobbet med tidligere, om han var tilregnelig fysisk og mentalt, om han hadde sett fakturaer før, og om han kunne lese og skrive.

Mot slutten av rettsmøtet ble han forelagt en utskrift av sin forklaring.

– Der sto det at han hadde fått med seg en kopi av kvitteringen fra butikken, men det stemte jo ikke, så dette punktet måtte de endre før Erlandsen kunne skrive under dokumentet, sier tolken, Ingrid Høe Albrecht.

Erlandsen ble til slutt spurt om han ville opprettholde anmeldelsen, noe han bekreftet. Deretter ble et nytt rettsmøte på samme sted berammet til 17. januar.

Dette var listet opp på kvitteringen

  • Et digitalt speilreflekskamera Nikon D7000 med en et zoomobjektiv AF-P 18-55 VR og en uspesifisert tripod (trebensstativ). Kameraet er en modell som ble introdusert i 2010 og har gått ut av produksjon. Det ble erstattet i 2012 av D7100, som igjen ble erstattet i 2015 av D7200. 
  • Kamera med objektiv og stativ var oppført med 1.200 euro. Hos fotobutikken Dukes i Las Palmas blir den utgåtte modellen fortsatt solgt, og det til en pris av 679 euro med det samme objektivet.
  • Et telezoomobjektiv 200-500 mm er oppført med en pris på 1.600 euro. Dette objektivet fins hos Dukes til 1.454 euro.
  • En bærbar datamaskin (tablet) med avtakbar skjerm av merket Dell Latitude 617S er oppført med en pris på 1.239 euro. På Dells nettsider i Spania er Latitude 617 oppført med en pris fra 749 euro.
  • Et Hugo Boss / HP armbåndsur (Smartwatch) er ført opp med 550 euro. Disse kan du kjøpe for 295 euro.

Erlandsen hevder at han ikke har noen kjennskap til noen av disse produktene, og heller ingen interesse for slike produkter.

Møtte ikke opp i retten

Foran det andre rettsmøtet engasjerte Erlandsen en advokat. Under dette møtet ble nordmannens kone avhørt som vitne, med den samme tolken og begge siders advokater til stede denne gangen.

Ifølge informasjon som kom frem i forbindelse med det andre rettsmøtet forsøker politiet å få tak i de to personene som ekspederte Erlandsen i Puerto Rico og Puerto de Mogan. Disse var kalt inn til rettsmøtet, men møtte ikke opp.

Det skal også ha kommet frem at politiet har funnet ut at eieren av betalingsterminalen ikke er butikkinnehaveren, men en privatperson som de heller ikke har funnet.

Omfattende sak

I tillegg kom det frem at politiet ser at saken er omfattende. Etterforskningen fortsetter. En ny rettssak skal berammes i provinsretten i Las Palmas, men det vil ikke skje før om cirka ett år.

19. januar reiste Erlandsen og hans kone tilbake til Egersund.

– Jeg kommer til å reise tilbake igjen til Gran Canaria for å delta i rettssaken i Las Palmas, sier Erlandsen, som har godt håp om å få tilbake pengene.

To andre nordmenn er angivelig også lurt

Canariajournalen har etter at vi først skrev om Erlandsens svindeltilfelle blitt kontaktet av to andre nordmenn som hevder at de er fralurt over 50.000 kroner hver i den samme butikken i Puerto Rico, og en svensk kvinne som hevder å ha bli fralurt cirka 30.000 kroner med samme metode i butikken i Puerto de Mogan

De to nordmennene vurderer også å returnere til Gran Canaria for å gå til anmeldelse etter at Canariajournalen informerte dem om Erlandsens fremskritt denne uken.

I et annet tilfelle kjøpte to norske kvinner hvert sitt Samsung nettbrett i den samme butikken i Puerto de Mogan hvor svindelen av ERlandsen startet, og skulle hente disse i den samme butikken i Puerto Rico hvor Erlandsen ble svindlet dagen før hjemreise.

Kvinnene klarte seg imidlertid uten å bli svindlet i og med at de trakk seg fra handelen etter å ha lest om Erlandsen-tilfellet i Canariajournalen.

Svindel pågår angivelig i flere andre butikker

Canariajournalen har kartlagt 15 andre butikker i Puerto de Mogan og Puerto Rico der turister hevder på ha blitt svindlet de siste tre årene. Disse ligger både i handlegater og i forskjellige kjøpesenter.

Tidligere i januar ble en tilsvarende svindel avslørt på Tenerife av det nasjonale, spanske politiet, Policia Nacional. Over 1.000 turister skal ha blitt svindlet for over 1,5 millioner euro.

Politiet gir gode råd

Guardia Civil understreker sterkt at personer som har vært utsatt for svindel må møte opp personlig for å anmelde slike saker, eventuelt gi en person fullmakt til å levere anmeldelsen.

De kan ikke gjøre noe med saken hvis de kun får en henvendelse per e-post eller telefon, og oppfordrer andre svindelofre til å anmelde saken på Gran Canaria.

Her er Guardia Civils råd for at folk skal unngå å bli svindlet ved bruk av kredittkort:

  • Signer kortet.
  • Ikke skriv ned PIN-koden, memorer den.
  • Rapporter umiddelbart tap eller tyveri av kortet, og rapportere det så snart som mulig til den aktuelle finansinstitusjonen.
  • Sjekk alltid kortbelastningene, kontroller at beløpet samsvarer med kjøpesummen.
  • Sjekk og gå regelmessig gjennom kontoutskriftene.
  • Ikke lån ut kortet til noen, selv ikke familie og venner
  • Slipp ikke kortet ut av syne når du skal betale, sørg for eksempel for at betalingsterminalen blir bragt til restaurantbordet ditt.

Det har ikke lyktes Canariajournalen å oppnå kontakt med personene som er anklaget i saken.

Les også

Svindler avslører alt: Slik blir nordmenn rundlurt i butikker på Kanariøyene (mest lest i 2016).

Bande skal ha svindlet over 1000 turister i butikker på Tenerife

Høysesong for svindlere på Kanariøyene – nordmann fralurt 54.000 kroner

Nordmann fralurt over 80.000 kroner i butikk på Gran Canaria

Svindel uten ende på Gran Canaria

Slik tar du et oppgjør med butikksvindlere på Gran Canaria

Dette er de vanligste svindeloppleggene på Kanariøyene

Turistkommune på Gran Canaria vil innføre polititjenester for turister

ANNONSE

Film-, mat- og musikkfestival i Las Palmas

31.08.2017 15:00 - 08.09.2017 18:00

FESTIVAL: Cine+Food, en festival i Santa Catalina-parken i Las Palmas som kombinerer film, matopplevelser og god musikk.
ANNONSE

En komplett ferieøy

Gran Canaria byr på dramatisk og vakker natur, interessante fortidsminner, spennende arkitektur og trivelige bymiljøer.

Yrende kulturliv

Den musikk- og kulturinteresserte har mye å glede seg over på Gran Canaria. Nesten hver dag er det konserter, opptredener og utstillinger et eller annet sted på øya.

ANNONSE

Utsøkte råvarer

Gode råvarer, originale oppskrifter og smakrike retter preger matkulturen på Gran Canaria. Flere retter er enkel, god og næringsrik husmannskost.

ANNONSER
ANNONSE