Biltur på kjente og ukjente trakter i sør - del 2

I dag fortsetter vi rundturen i sør med et streiftog i fjellene. Deretter utforskes kysten fra Puerto de Mogán østover tilbake til Arguineguín der vi startet turen i del 1.

Av: Pål H. Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Rutebeskrivelsen er en god introduksjon til hva sørkysten har å by på for de som ikke er så kjent på Gran Canaria ennå. Andre vil sikket finne noe av interesse også.

Retur mot sør

Forrige gang avsluttet vi turen i Ayagaures opp i fjellene. Kjør nå tilbake fra parkeringsplassen ved reservoaret til krysset ved kirken. Fortsett her rett fram langs GC-503.

Veien slynger seg i mange krappe svinger opp dalsiden mot vest. Det er vel verdt bryet å stoppe ved utsiktspunktet på toppen av åsryggen.

Mot nord løper blikket opp mot en imponerende fjellverden, med dype kløfter og et utall spisse og høye fjellkammer.

Fuglebesøk?

Ruten videre går langs den bratte åssiden. I den trange dalen nedenfor ligger fugle- og dyreparken Palmitos Park.

For å komme dit er det nødvendig å følge veien i åssiden sørover ned forbi bebyggelsen i Montaña de la Data der det blir vid utsikt mot Maspalomas.

Krysset med veien til Palmitos Park er nådd etter 11 km. Ta krapt til høyre, det er 6 km opp dalen til parken (17 km).

Denne er svært populær, og det går også rutebusser hit fra alle turiststedene langs kysten. Parken brant for øvrig ned til grunnen i den store skogbrannen i 2007, men ble gjenåpnet året etter.

Dette er en blindvei så returen går samme vei ned dalen.

El Tablero

Tilbake i krysset med GC-503, kjør videre langs GC-503 tilbake til rundkjøringen sør for helsesenteret i utkanten av Maspalomas (27 km). Sving her til høyre mot El Tablero.

Veien fører oppover og over motorveien til en rundkjøring i utkanten av El Tablero en kilometer senere.

Fortsett langs kanten av bebyggelsen helt til et kryss i nordenden av tettstedet (29,5 km). Sving til venstre tilbake sørover og ta til høyre langs Calle Puerto Rico etter 200 meter.

Hold mot høyre etter 50 meter ut av bebyggelsen i El Tablero langs GC-604. El Tablero er for øvrig en klassisk kanarisk småby uten turistpreg, som ligger på et platå ovenfor turistområdene i Maspalomas.

Smalspor mot nord

Fortsett videre langs GC-604, kjør rett fram i alle kryss. Noen få kilometer etter El Tablero blir veien svært smal og slynger seg opp og ned over spisse åsrygger med vidt utsyn.

Mange plasser er kjørebanen ikke bred nok selv for to små personbiler. Vær derfor forberedt på å måtte rygge tilbake til nærmeste møteplass.

Ved Lomo de Pedro Afonso går veien langs kanten av et brattheng høyt over Arguineguín-dalen som befinner seg over 400 høydemeter lavere. Stopp gjerne slik at også sjåføren kan få tatt et svimlende blikk ned i den majestetiske dalen.

Bråstopp

Veien slynger seg opp en vid åpen åsside forbi spredte småbruk før asfalten tar slutt ved Lomo de la Cebada (44 km). Parker til side for veien der asfalten slutter.

Det er en lett og flott rusletur å følge grusveien opp til et kryss etter 300 meter, og videre til venstre snaut to kilometer til den smale veien leder ut i bratthenget under vestsiden av den øde høysletten Llanos de Santidad. Nyt utsikten, og returner samme vei.

Tur 19 i vår bok «Gran Canaria Sør Fotturguide» leder videre til Cruz Blanca, en vandring på totalt ca. 16 km.

Ellers er det et godt alternativ å bare nyte en piknik i fred og ro på en stein, høyt og fritt med en utrolig, vidstrakt utsikt.

Risikoalternativ

De med vanlig leiebil som ønsker å utfordre skjebnen, og gi blaffen i forsikringsvilkårene må gjerne forsøke å kjøre videre i det asfalten slutter. Det er ca. 11 km på et meget tvilsomt grusunderlag til asfaltdekke igjen er å se ved Chira-reservoaret.

Fra Chira-reservoaret er det ingen problem å komme seg tilbake igjen til sørkysten på vanlige veier i løpet av en times tid.

Merk at vi ikke selv har forsøkt oss på dette, og det er uvisst om veien er i en slik forfatning at det i det hele tatt er mulig å komme fram uten firehjulstrekker med god bakkeklaring.

Retrett samme vei

De med fornuften i behold returnerer samme vei til El Tablero. I krysset med Calle Puerto Rico i nordenden av tettstedet fortsett rett fram sørover langs Calle Brasil til sørenden av tettstedet (59 km).

Sving her til venstre, ta til høyre i første rundkjøring forbi shoppingsenteret på venstre hånd og kjør ut på motorveien GC-1 i retning Puerto Rico i neste kryss.

Spurt mot vest

Motorveien følges til den ender i Mogán-dalen (79 km). Hold her til venstre sørover langs GC-200, og så videre rett fram inn mot sentrum av Puerto de Mogán 400 meter senere ved en bensinstasjon.

Puerto de Mogán har lenge vært kjent som det roligste og mest sjarmerende turiststedet langs sørkysten. Dette virker som en magnet på turister som bor andre plasser. På dagtid er det lille tettstedet derfor overfylt av besøkende, og bussene hit er stappfulle.

Parkering er allikevel ikke noe problem. Sving inn til venstre 1 km etter krysset ved bensinstasjonen langs Calle La Maleza. Parker langs gaten eller på en av de store parkeringsplassene. Fortsett et kort stykke mot øst, og følg en gangvei ned til høyre forbi et shoppingsenter til stranden som nås etter en snau kilometer.

Beliggenheten ved foten av bratte klipper er idyllisk. Med det nye Radisson hotellet som ble åpnet i fjor kan det fort bli kamp om plassen for strandløver da stranden ikke er på størrelse med for eksempel Playa de Amadores.

Gå mot høyre langs stranden og kryss en kanal for å komme til gamlebyen. Et kort stykke mot sør ligger havnen og den sjarmerende bebyggelsen med kanaler og blomsterpryd som ofte sees på turistfoto.

Hyllevei

Tilbake bak rattet, kjør tilbake ut av Puerto de Mogán, og ta mot høyre i krysset med GC-500 ved bensinstasjonen. Veien krysser dalbunnen, og kravler seg snart opp den bratte fjellsiden.

I det veien runder enden av fjellkammen kan en intetanende turist som har problemer med høyder få et lite sjokk. Kjørebanen balanserer plutselig på en smal hylle høyt over sjøen. Fram til mars 2013 var dette eneste vei østover.

Fredelig plett

Veien dukker ned i neste dal etter 84 km.

Her i Barranco Taurito finnes en del hoteller og leilighetskompleks for de som liker et roligere miljø i ferien.

Isolerte strender

Videre bærer det igjen høyt over sjøen inn og ut av dalsøkk i et øde terreng uten bebyggelse. Rett etter et brunt skilt «Barranco de el Medio Almud» sving inn mot høyre (88 km).

Parker ved krysset og ta en rusletur 600 meter ned langs asfaltveien (ikke åpen for vanlig trafikk) til stranden Playa Medio Almud. Denne ligger fint til i en liten bukt.

Her finnes ingen turistanlegg, og ikke et hus er å se.

Starten på turiststripa

Videre østover leder veien snart ned til rundkjøring i Playa del Cura (90 km). Her begynner hoteller og leilighetsbygg å sette sitt preg på landskapet for fullt.

Playa del Cura er imidlertid også kjent som en roligere plass enn de større feriestedene lenger øst. Sving gjerne ned til høyre, parker langs gaten her og gå noen få minutter ned til stranden. Mot øst leder en sti over svabergene til Tauro-stranden.

Som en del av Anfi-gruppens utbygging av områder er det nå fylt på mengder av gyllen sand, men stranden har inntil videre vært avsperret for publikum. Arbeidet har til dels stoppet opp, blant annet fordi myndighetene har stilt spørsmål ved om nødvendige tillatelser har vært på plass.

Tradisjonelle restauranter også i veikanten

Fortsett videre fra Playa del Cura på GC-500. Passer snart Restaurante Guantanamo og Resturante Tauro, to tradisjonelle restauranter i veikanten.

Vi skal ikke anbefale noen spesielt, men de som har spesielle tips må gjerne legge dette ut i kommentarfeltet for turen på Canariajournalens Facebook-side.

Favorittstrand

I krysset med veien opp til Tauro og motorveien GC-1 en kilometer senere, hold til høyre langs GC-500. Rundt neste pynt dukker Playa de Amadores opp. Av mange nordmenn er denne ansett som den fineste stranden på øya.

Vi legger oss ikke opp i den diskusjonen, men må slå fast at beliggenheten er flott. Ved foten av bratte klipper med utsikt til Tenerife og Teide i det fjerne er en plass i solen her noe å drømme om for en frossen nordboer.

For en stopp ved stranden kjør av i krysset etter 92 km. Parkeringsplassen befinner seg et kort stykke nedenfor hovedveien, og det tar ikke mange skritt før gyllen sand erstatter asfalt under føttene.

Lille Norge

Fra Amadores fortsetter kjøreturen langs stupbratte klippevegger. Like flott er det for fotgjengere. En fint anlagt gangvei leder langs klippene nedenfor veien. Mange setter pris på en spasertur fra Puerto Rico før velfortjent slaraffenliv venter på stranden.

Rundt en sving dukker så nettopp Puerto Rico opp ikke lenge etter.  Dette er nok uten tvil Norges turisthovedstad på øya, i hvert fall når antall ferierende nordmenn telles.

Hotell og leilighetsbygg fyller ikke bare hele den vide dalbunnen. På begge sider klorer hvite bygninger seg fast i bratte åssider, og kjemper om den beste plassen i solen.

I rundkjøringen i sentrum (94 km) sving til høyre for et strandbesøk. Vi foreslår i stedet å svinge til venstre, straks etter til høyre og så til venstre etter den lille broen i dalbunnen.

Følg hovedgaten opp gjennom sentrum av Puerto Rico og videre rett fram til en stor rundkjøring ved Motor Grande i utkanten av bebyggelsen etter 96 km. Parker på parkeringsplassen opp til høyre fra rundkjøringen.

Herfra fører flere tøffe vandreruter opp til det øde, åpne platået ovenfor dalen. Vel oppe er det ikke langt igjen til den hellige plass for turglade nordmenn - Norskeplassen.  Turmulighetene er nærmest ubegrensede her oppe.

Se vår bok «Gran Canaria Sør Fotturguide» for informasjon og detaljerte kart med stor målestokk.

Anfi del Mar

Returner til rundkjøringen med GC-500 i sentrum av Puerto Rico, og fortsett mot venstre. Videre mot øst ligger flere «norske perler» på rekke og rad. Stripen langs havet fra Playa de Amadores til Arguineguín burde kanskje døpes om til «Norskekysten».

Første anbefalte stopp er Anfi og Playa de la Verga etter 101 km, Sving til venstre og parker på den store parkeringsplassen eller langs gaten.

Et kort stykke opp langs gaten ligger først Valle Marina, feriesenteret til Norges Astma og Allergiforbund. Vegg i vegg finnes den norske skolen på Gran Canaria.

Fra parkeringsplassen, kryss hovedveien og følg gangveien ned til sjøkanten. Til høyre ligger den flotte stranden Playa de la Verga, omkranset av Anfi-anlegget. Foran leilighetskomplekset finnes flere barer og restauranter. Norsk er «hovedspråk» også her.

Et kort stykke mot øst fra stranden ligger et par mindre barer/restauranter fredeligere til ved en liten bukt. Dette er en fin plass for en forfriskning. En liten strand gjør det mulig å ta seg en dukkert også her.

Patalavaca

Tilbake i bilen fører GC-500 videre langs bratte klippevegger der smale, høye hotellbygg klamrer seg til den smale landstripen nedenfor veien.

Patalavaca er nådd en snau kilometer senere. Den litt tilårskomne bebyggelsen som klynger seg rundt rundkjøringen gir et hint om at dette har vært en populær plass lenge.

For et strandbesøk, sving til venstre i rundkjøringen ned til en parkeringsplass. Herfra er det kort å gå under veien ned til den lille stranden som ligger fint til i en bukt.

Det er mulig å ta en rusletur langs gangveier både mot øst og vest fra stranden for de som trenger en lett strekk på beina. Fra parkeringsplassen fører flere ruter opp i fjellene.

På vestsiden av parkeringsplassen er det allerede etter bare 200 meter i luftlinje fra havkanten slutt på all bebyggelse. Det er herfra mulig å vandre i timesvis innover i heiene.

For en kort og tøff tur anbefales å følge en steinete sti med mye løs grus bratt rett opp mot vest til enden av åsryggen. Ved korset som er reist her er det en flott utsikt ned mot Anfi og Playa de la Verga. Regn med en halvtime tur/retur. På grunn av underlaget er godt skotøy en stor fordel.

Siste stopp

Fra Patalavaca bærer det videre til siste stopp på vår rundtur i sør. Arguineguín var før turismens inntog en av det få bebodde plassene langs kysten.

Selv om det finnes flere hoteller langs sjøkanten, og turistleiligheter i fleng i åsene ovenfor sentrum er dette allikevel fortsatt et klassisk kanarisk tettsted.

Vi anbefaler å ta en lett rusletur rundt i byen for å gjøre seg kjent med hva stedet har å by på. For nordmenn er et par plasser av spesiell interesse.

Besøk i sjømannskirken?

I rundkjøringen i østenden av sentrum (104 km), sving til venstre opp langs Calle Damasco. Parker på en stor parkeringsplass et stykke inn til venstre etter 250 meter.

Gå over en gangbro i sørvestenden av parkeringsplassen til torget foran kirken. Kryss dette på skrå mot venstre og gå ned gjennom fotgjengerundergangen under hovedgaten.

Fortsett rett fram 50 meter til et T-kryss, følg gaten til venstre 30 meter og gå så til høyre ut til gaten langs stranden (Calle Miguel Marrero Rodriguez).

For et besøk i den norske sjømannskirken og en smak på vaflene, gå til høyre på gangveien langs sjøkanten 250 meter.

Gamlebyen

Følg ellers fortauet ovenfor stranden Playa Marañuelas til venstre rundt mot havnen. Nær enden av stranden gå over en fotgjengerovergang og opp en trapp til et torg. Hold til høyre langs torget, og gå videre på en bred gangvei et par hundre meter.

Rett før denne ender, gå til venstre opp over trinn til en gate. Følg gaten til høyre forbi en liten park og i enden videre mot venstre langs Calle Candelario del Castillo.

Denne fører først langs toppen av klippene med utsikt mot havet, og så mot venstre ned til et gatekryss.

Til den norske klubben

Ta til høyre langs Calle Fernando González, ignorer to gater som tar av mot venstre og følg gaten ned til et fireveis gatekryss ved Fusion restaurant and lounge bar.

I krysset, gå rett fram langs Calle Juan Juana på nordsiden av en strand (Playa de Arguineguín). Rundt første sving kom til Den Norske Klubben på venstre side.

Retur gjennom sentrum

Ta inn til venstre langs Calle Domingo Suarez i neste gatekryss. I et kryss etter 60 meter, gå til høyre og hold til venstre for det lille torget (Plaza de los Poetas) forbi Restaurante Arguineguín fram til et kryss etter 40 meter.

Gå her rett fram 60 meter langs Calle Saulo Torón og følg så gaten inn til venstre. Denne tar en sving mot høyre og ender etter 100 meter.

Følg her et smalt smug til venstre som etter 50 meter munner ut i hovedgaten. Kryss gaten og gå opp til venstre for Spar-butikken tilbake til parkeringsplassen.

I mål

Tilbake i bilen gjenstår bare noen få kilometer opp til motorveien ved avkjørsel 56 (106 km).

Total kjøretid mellom tre og en halv og fire og en halv time for hele turen.

Bilturer på Gran Canaria

Frifot Forlag gir denne sesongen alle anledning til å ta et avbrekk fra det travle strandlivet.  Vi tar deg med på de beste kjøreturene, og til de fineste utsiktspunkt og piknikplasser.

Frifot Forlag har gitt ut vandreguider for Gran Canaria som også har med beskrivelser av bil- og sykkelruter. Forfatterne av bøkene, Pål H. Gjerden og Emma Arthur, skriver i vinter om bilturer på Gran Canaria for Canariajournalen.