Kjøretur i Gran Canarias høyland, del 4

ARTIKKELSERIE: Sist uke stoppet turen i Artenara, den høyest beliggende landsbyen på Gran Canaria (1270 moh.).  Her er mye å få med seg, en hel dag kan fort gå med for de som vil rekke over alt.

Av: Pål Gjerden og Emma Arthur redaksjonen@canariajournalen.no

Første del av dagens tur foregår derfor egentlig til fots, på oppdagelsesferd i denne spennende landsbyen.

Deretter går turen i grenseland mellom høyland og "høyfjell", før dagens etappe ender på Cruz de Tejeda allerede etter 15 km, etter en spurt langs fjellkammen som skiller nord- og sørsiden av øya.

Unik beliggenhet

Artenara balanserer på kanten av vannskillet mellom sør- og nordsiden av øya. Mot sør stuper fjellsiden mange hundre meter ned i bunnen av Tejeda-dalen.

Veien som fører mot øst til Tejeda klamrer seg til en hylle på sørsiden av Montaña de Artenara. Etter uvær er veien ofte stengt på grunn av ras, senest våren 2018 var ruten blokkert i en lang periode.

Mot nordvest løper blikket over slake vidder i Gran Canarias høyland, som vi har stiftet bekjentskap med tidligere på turen.

Passatvindene gjør at tåkeskyer ofte siger inn over fjellryggen på ettermiddagen, spesielt om vinteren, og kan danne det som ser ut som et enormt fossefall i det skyene nærmest faller ned i Tejeda-dalen.

Generasjoner av hulebeboere

Fram til 1930-tallet bodde de fleste innbyggere i Artenara i hulehus i sydflanken av Montaña de Artenara.

Det var lite bebyggelse rundt kirken i det som nå er sentrum i landsbyen. Nå til dags kan selv turister oppleve dette da komfortable huleboliger er tilgjengelige på utleiemarkedet.

Balcón de Unamuno

Der hovedveien svinger mot høyre ved Bar Diaz og bussholdeplassen (se landsbykartet i bildeserie), gå rett fram langs en smal gate et kvartal til kirkeplassen der Iglesia de San Matías, hovedkirken fra 1800-tallet befinner seg.

Ta til venstre rett før Bar Restaurante Esquina, og kom til utsiktspunktet Balcón de Unamuno kort etter. Her finnes en statue av Miguel de Unamuno, spansk forfatter, poet og filosof.

Et imponerende fjellpanorama folder seg ut mot horisonten. I forgrunnen løper blikket ned i den dype Tejeda-dalen, omkranset av spisse fjellkammer.

De markante klippene Roque Bentayga og Roque Nublo er ikke vanskelige å få øye på mot sørøst. Mot sørvest sees en flat slette med noen enslige hvite bygninger, og ellers bare ville fjell.

Hulekapell

Gå opp trappene overfor utsiktspunktet, til høyre på toppen, og ta så til høyre i et kryss der skilt viser vei til La Cuevita.

Fem minutters gange leder til hulekapellet Ermita Virgen de la Cuevita, fra 1700-tallet, i enden av veien etter at denne de siste 100 meterne har gått over i en bred gangvei.

Virgen de la Cuevita er skytshelgenen for kanarisk folklore og syklister!

Bakketrening

Etter kapellbesøket kan de som virkelig har behov for å svette følger trapper opp åssiden nær inngangen til kapellet.

Kom etter noen få minutter til et kryss ved El Toril på toppen av ryggen. Følg her merket turrute S-90 mot Cruz de Tejeda til høyre (østover).

I et stikryss ikke lenge etter, forlat denne ruten der veien videre går langs stien til høyre, på en lokal turrute.

Denne slynger seg bratt oppover, og følger etter hvert kanten av den stupbratte sydflanken av Montaña de Artenara. Problem med høyder er ingen fordel.

Etter ca. 45 minutter er toppen nådd. Returner samme vei.

Jesus i megaformat

Returner til kirkeplassen, hold til venstre rundt til baksiden av kirken og noen meter ut mot hovedgaten.

Rett før denne, gå til venstre på en smalere vei (Calle Camino de la Cilla) langs åssiden. Etter 150 meter, gå videre på en bred sti opp til Mirador del Corazón de Jesus på toppen av høyden Montaña de la Cilla.

Den høye Jesus-statuen reist i 1996 er et verk av skulptøren José Luis Marrero. Utsikten er det ikke noe å si på. Et 360 graders panorama folder seg ut fra Roque Nublo til Tamadaba.

Verdslige sysler

Er det tid for lunsj er Restaurante Mirador La Cilla et godt valg.

Denne nås via en tunnel gjennom høyden, og byr også på panoramautsikt mot Tejeda-krateret og Gran Canarias sentrale fjellverden. Åpen kl. 13-16 og fra kl. 20 til midnatt.

Interessant museum

Museo Etnográfico Casas Cuevas er en hulebolig med røtter tilbake til prehispanisk tid. Renovert i 1962 i tråd med hvordan denne type huleboliger tradisjonelt var innredet.

Nå eid av kommunen, og gjort om til et museum der noen av rommene demonstrer tradisjonelle håndverk. Se kartet i bildeserien for beliggenhet.

Ingen mangel på festligheter

Virgen de la Cuevita, den viktigste festivalen i Artenara, finner sted gjennom hele august. Den 15. august bæres statuen av helgenen i prosesjon fra hulen der den vanligvis oppbevares ned til kirken i sentrum.

Nest siste søndag i måneden finner syklistene veien hit for å ære sin skytshelgen, og be om fortsatt beskyttelse. Hovedfeiringen finner sted siste søndag i måneden, da bæres også statuen tilbake igjen.

Fiesta de San Matías Apóstol, Artenaras skytshelgen samt furuskogens skytshelgen på Gran Canaria, feires siste søndag i februar.

Andre festivaler som kan være verdt å få med seg er Fiestas de San Isidro Labrador, 17.-18. mai, San Juan Bautista, 24. juni og Fiesta de San Juan y Corazón de Jesús, siste søndag i juni.

Kribling i gassfoten

Noen begynner vel nå bli litt rastløse. Det er jo forståelig da det kunne være kjekt å få slukt noen kilometer i dag også.

Men trøsten er at de som ikke har interesse av landsbybesøk kan kjøre direkte videre, og ikke bry seg om å rusle rundt i Artenara.

I kanten av høylandet

Fra Artenara, kjør videre mot øst i retning Teror langs GC-21.

Veien følger stort sett skogkanten, høyt oppe over smale, åpne daler med åkerterrasser fram til et veikryss med GC-150 ved det spektakulære utsiktspunktet Mirador Pinos de Gáldar på 1500 meters høyde (177 km).

Vulkansk besøk

Krateret er overraskende stort, med et fascinerende fargespill i rødt, oransje, brunt og sort.

Bruk god tid på å nyte utsikten som strekker seg over nesten hele nordkysten, fra Las Palmas i øst til Montaña de Gáldar og nordvestspissen av Gran Canaria ved Sardina del Norte.

De forskjellige klimasonene på øya åpenbarer seg tydelig, fra furuskogen her oppe i høyden til grønne åser med løvskog lavere ned, og ved havnivå det karrige kystlandskapet.

Er det behov for en rast, er det dessverre ikke noen annen plass å sette seg ned enn trinnene opp til utsiktsplattformen.

Øde skoger i høyden

I krysset etter utsiktspunktet, ta til høyre mot sør på GC-150. Veien fører opp gjennom spredt furuskog, og forbi foten av den vulkanske toppen Montañón Negro, som nevnt i forrige avsnitt.

Etter noen kilometer gjennom skogen, kom til utsiktspunktet Mirador Degollada de las Palomas på kanten av Tejeda-dalen (181 km). Vi befinner oss nå på toppen av den sentrale fjellryggen som skiller nord- og sørsiden av øya, på hele 1600 meter over havet.

Noen begynner nå kanskje å få en overdose av utsiktspunkt, men det er vanskelig å ikke la seg imponere av at hele Tejeda-dalen bretter seg ut som sett fra et fly, omgitt av fjellkammer som strekker seg så langt øyet rekker.

Roque Nublo er som mange plasser i fjellene heller ikke til å unngå å få øye på.

Spektakulær vandremulighet

Som nevnt innledningsvis er fotturmulighetene i boken beskrevet i en egen seksjon til slutt for hver kjøretur. Her tas disse med i kronologisk rekkefølge, og neste anbefalte "rusletur" starter herfra.

Turen er kort, men er nok ikke noen egentlig rusletur for de som ikke liker smale stier som balanserer på kanten av mange hundre meter høye stup.

Fra Mirador de las Palomas, følg stien bratt oppover i enden av parkeringsområdet, inn mellom busker og furutrær. Stien går over i en smal kjerrevei høyere opp.

Etter ca. 10 minutter, ca. 100 meter etter at det bærer over en liten rygg i furuskogen og lett nedover, kom til et skiltet kryss med en sti.

Følg stien opp over noen trinn omgitt av en kort, lav mur, og etter 100 meter mot høyre langs kanten av fjellkammen. Ruten følger en smal hylle i bratthenget på sørsiden av Moriscos-toppen, og er ikke egnet for de som har problemer med høyder.

Utsikten over Tejeda-dalen og langs fjellryggen østover helt til Pico de las Nieves og de sentrale fjellene er formidabel. Når den furunålsdekkede stien begynner å føre nedoverbakke, returner samme vei.

Total gangtid 30 til 40 minutter.

Utforbakke til knutepunkt

Passer grønne enger omkranset av idyllisk, tett furuskog før det bærer nedover med en utrolig utsikt over vide daler mot det høyeste punktet på øya.

Rett før Parador de Cruz de Tejeda (185 km), sving inn til venstre på en stor parkeringsplass ved Cruz de Tejeda. Alle som tar turen opp i fjellene med bil passerer nok en eller annen gang forbi dette knutepunktet.

Over veien ligger Parador Cruz de Tejeda, som lokker med kafe med panoramautsikt mot Teide og Tejeda-krateret.

Nordfløyen av paradoren og kafeen ble skadet i brannen høsten 2017. Denne fikk heldigvis ikke tak i hovedbygningen, selv om det var nære på. Hotellet var som en følge stengt nesten et år.

Slutt for i dag

Og der stopper vi turen i dag. Neste uke blir det en avstikker til Tejeda før nesen vendes mot Teror, en av de viktigste byene på øya da den huser skytshelgenen for Gran Canaria.

Vi ønsker alle en flott tur videre, med hilsen fra Emma og Pål i Frifot Forlag.

Greit å vite

Tekstene er tilpasset publisering på internett, og har derfor et annet format enn det som er tilfelle i boken. Detaljert informasjon om landsbyer og tettsteder er i boken samlet i egne oversiktlige avsnitt til slutt for hver biltur.

Her vil dette presenteres i den løpende teksten. Dette gjelder også fotturmuligheter som i boken har et eget avsnitt helt til slutt i hvert kapittel.

Kartene som vises i bildeserien er tilpasset presentasjon på internett, og er derfor ikke i full utskriftskvalitet.

I boken finnes detaljerte veikart med høy kvalitet i målestokk 1:30 000, med kjørerute avmerket, og kart over byer og landsbyer som besøkes i målestokk 1:5 000.

Lenker

Veikart for Kanariøyene

Artikkelserie om kjøreturer

Pål H. Gjerden og Emma Arthur skriver en artikkelserie om kjøreturer på Gran Canaria. Artiklene er basert på to turbeskrivelser i Frifot Forlags bok "Beste Kjøreturer Gran Canaria".